overbruggingsploeg

schumpi
Topic Starter

overbruggingsploeg

#1 , 28 apr 2014 14:57

Een paar vraagjes:

-Vroeger werkte ik in weekendploeg (enkel zaterdagen + zondagen), maar nu is dit gewijzigd naar een overbruggingsploeg (=werken op zaterdagen + zondagen + feestdagen + brugdagen)
Nu mijn vraag: Is het wettelijk toegestaan om 48 uren te werken in 4 dagen tijd (4 keer 12 uur in ploeg na elkaar)?

-Wanneer m'n als arbeider in een overbruggingsploeg overuren presteert tijdens de week bv 8 uur, dan kun je die 8 overuren nadien niet volledig terug nemen tijdens het weekend. Die overuren van tijdens de week worden namelijk omgezet naar weekenduren. (van die 8 uur schiet er dan nog zo'n goeie 5 uur over om als recup te kunnen opnemen tijdens het weekend)
Kan dit zomaar, ook al heb je ondertussen 8 uren gepresteerd voor de baas?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Juridisch actief: Ja

#2 , 29 apr 2014 08:01

Een paar vraagjes:

-Vroeger werkte ik in weekendploeg (enkel zaterdagen + zondagen), maar nu is dit gewijzigd naar een overbruggingsploeg (=werken op zaterdagen + zondagen + feestdagen + brugdagen)
Nu mijn vraag: Is het wettelijk toegestaan om 48 uren te werken in 4 dagen tijd (4 keer 12 uur in ploeg na elkaar)?
er kunnen hierrond uitzonderingen toegestaan worden, wat frequent is bij overbruggingsploegen. Meer dan waarschijnlijk dus legaal.
-Wanneer m'n als arbeider in een overbruggingsploeg overuren presteert tijdens de week bv 8 uur, dan kun je die 8 overuren nadien niet volledig terug nemen tijdens het weekend. Die overuren van tijdens de week worden namelijk omgezet naar weekenduren. (van die 8 uur schiet er dan nog zo'n goeie 5 uur over om als recup te kunnen opnemen tijdens het weekend)
Kan dit zomaar, ook al heb je ondertussen 8 uren gepresteerd voor de baas?
Dat kan. Jij werkt immers voltijds in een 24-urenstelsel (of iets daarrond, kan ook 26 uren zijn), de overuren die je presteert zijn overuren uit een 38-urenstelsel. Je kan vermoedelijk wel de uitbetaling van de 8 uur opeisen, maar dit hangt een beetje van de CAO's af.

schumpi
Topic Starter

#3 , 29 apr 2014 11:57

OK, mijn dank voor de info!

Reclame

Terug naar “Andere”