Goedemiddag,
Ik ben reeds 3 maand zwanger van mijn eerste kind. Sinds 2 weken heeft mijn vriend mij verlaten omdat hij het kind "ongewenst" vind. Ik had graag gehad dat hij afstand deed van het kind nu hij toch niets meer van hem laat horen en waarschijnlijk al bij een andere vrouw zit. Hoe kan ik dat doen? Is het wettelijk en kan hij ooit nog opnieuw het vaderschap opnemen als hij dat wil. Wie kan mij helpen????
Bij de geboorte van het kind dient u aangifte te doen aan de ambtenaar van de Burgerlijke Stand. u kan daar aanduidend dat de vader 'onbekend is'.
Aangezien u vermoedelijk niet getrouwd was kan de vader enkel rechten laten gelden via erkenning van de geboorte.
Deze erkenning dient te gebeuren voor een ambtenaar van de burgerlijke stand of notaris, die hiervan een akte opstelt. De erkenning kan zowel vóór de geboorte (ten vroegste 3 maand voor de uitgerekende bevallingsdatum), als na de geboorte (eventueel bij de geboorte-aangifte) gebeuren.
Voor een erkenning door de vader dient de moeder van het kind haar toestemming te verlenen indien het kind jonger dan 15 jaar is.
Tot uw kind de leeftijd van 15 jaar heeft bereikt kan u zich dus verzetten tegen de erkenning. Daarna is het uw kind dat zelf beslist.