Lawaai overlast door afbraakwerken aanpalende woning.

Vadderick
Topic Starter

Lawaai overlast door afbraakwerken aanpalende woning.

#1 , 03 mei 2014 15:23

Sinds verleden jaar is de eigenaar van de aan ons aanpalende woning begonnen met afbraakwerken.
Hij melde toen dat deze wel twee-drie jaar zou duren.

Het probleem is nu, dat we sinds 6 maanden constant in het lawaai zitten van de pneumatische drilboor, voorhamer en slijper.
Dit zeven dagen op de zeven van 10:000 's morgens tot soms wel 21:00h.
Dit is soms zo hard dat de fotolijsten reeds van de muur zijn gevallen.
Dit is echt om gek van te worden.

Wij kunnen niet meer op ons terras zitten en/of genieten van onze woning (studio).
Ik begrijp dat er werken moeten gedaan worden, maar moet dit dan persé ook op de zon-en feestdagen en voor zo lange periode?

Is er hier tevens sprake van derving van de woonkwaliteit/huurgenot?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
chantika

#2 , 03 mei 2014 15:53

Gewoon even langsgaan, gesprekje met ze aangaan en vragen om de zondag de pneumatische drilboor niet te gebruiken.

Vadderick
Topic Starter

#3 , 03 mei 2014 15:59

Gewoon even langsgaan, gesprekje met ze aangaan en vragen om de zondag de pneumatische drilboor niet te gebruiken.
Dat was reeds gebeurt zonder resultaat.

Reclame

denlowie
Juridisch actief: Nee

#4 , 03 mei 2014 16:01

Het probleem is nu, dat we sinds 6 maanden constant in het lawaai zitten van de pneumatische drilboor, voorhamer en slijper.
??
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Vadderick
Topic Starter

#5 , 03 mei 2014 16:04

??
Wat bedoel je?

mava105

#6 , 03 mei 2014 16:37

Naar politie bellen. Een pneumatische boorhamer gebruiken op zondag is wettelijk verboden, evenmin als een grasmaaier.

Vadderick
Topic Starter

#7 , 03 mei 2014 16:41

Naar politie bellen. Een pneumatische boorhamer gebruiken op zondag is wettelijk verboden, evenmin als een grasmaaier.
Had ik eveneens reeds gedaan.
Tevens vroeg ik om toepassing van de Gemeentelijk Verordening mbt lawaaioverlast die schrijt: dat op zondag enkel tussen 10 en 12 zware en hinderlijke machinerie is toegestaan.
Hun lakoniek antwoord (Overlast team): Kunnen we niets aan doen.

http://www.mechelen.be/4796/content/399/geluid.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Laatst gewijzigd door Vadderick op 03 mei 2014 16:49, 1 keer totaal gewijzigd.

roharro

#8 , 03 mei 2014 16:45

Afbraakwerken die twee tot drie jaar duren zijn volgens mij vermijdbare overlast.
Dergelijke werken kunnen, als het een doorsnee woning betreft, perfect op één week worden voltooid.
Drie jaar met een pneumatische hamer staan zwaaien lijkt me totaal onverdedigbaar voor een rechtbank.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Vadderick
Topic Starter

#9 , 03 mei 2014 16:52

Dat dacht ik ook ergens.
Het is een grote woning van 4 verdiepingen en hij werkt gewoonlijk alleen.

Het is uiteraard niet constant die beitel, maar afwisselnd de slijper en sloophamer, cirkelzaag, puin dat naaar beneden gesmeten wordt.....
We (ik, mijn vrouw en huisdieren) worden hier stilaan zenuwziek van.

roharro

#10 , 03 mei 2014 17:00

Hun lakoniek antwoord (Overlast team): Kunnen we niets aan doen.
Hebben ze daar geen GAS-boete voor in Mechelen???
De burgemeester, hoofd van de politie en de gemeentelijke oppositie inlichten van deze weigering om het politiereglement correct toe te passen.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Vadderick
Topic Starter

#11 , 03 mei 2014 17:10

Hebben ze daar geen GAS-boete voor in Mechelen???
Yup idd. Een broodje eten op de trappen van de St-Paulus-Pieter kerk werdt bestraft met een GAS boete.
De burgemeester, hoofd van de politie en de gemeentelijke oppositie inlichten van deze weigering om het politiereglement correct toe te passen.
Daar had ik nog niet aan gedacht.

Ik zal, wanneer het afbraak muziek morgen (zondag) weer begint, eerst de 101 bellen (dan staat het geregistreert).

artemis

#12 , 03 mei 2014 17:30

Wat de grasmaaier betreft…. is dat zo Mava? Ik dacht altijd dat dat afhankelijk was van het plaatselijk politiereglement en dat het dus kan verschillen naargelang waar je woont. En in de stad waar ik woon komt het woord grasmaaier niet voor in de politiecodex :(
Ik zal, wanneer het afbraak muziek morgen (zondag) weer begint, eerst de 101 bellen (dan staat het geregistreert).
En als ik het hier goed gelezen heb krijgt elke oproep naar daar een meldingsnummer, dus kan je best meteen ook naar dat meldingsnummer vragen.

sloeberken

#13 , 03 mei 2014 19:19

Welke woning is dat welke ze afbreken. Om 2 jaar te duren moet dat al een heel industrieterrein zijn. Mijn schoonzoon doet dit in 3 dagen.
Laatst gewijzigd door sloeberken op 03 mei 2014 20:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

mava105

#14 , 03 mei 2014 19:47

[]

Wat de grasmaaier betreft…. is dat zo Mava? Ik dacht altijd dat dat afhankelijk was van het plaatselijk politiereglement en dat het dus kan verschillen naargelang waar je woont. En in de stad waar ik woon komt het woord grasmaaier niet voor in de politiecodex :(

.
In Leuven ius het verboden. Staat in het gemeentelijk reglement. Heb zo ooit de politie over de vloer gehad omdat ik op een feestdag het gras afreed, en dat mocht blijkbaar niet. Het was een klacht van een verre buur (100 meter afstand).

Franciscus

#15 , 03 mei 2014 21:37

Grootste probleem zal zij de continuïteit.
Losse machines zoals een boorhamer enz kunnen moeilijk opgemeten worden via een dbA meting ..
Vaste machines moeten wel voldoen aan voorwaarden.

Nu ALS betrokkene een bouwvergunning heeft kan hij als PARTICULIER ( indien geen gemeentelijk verbod) werken.
Bij een werf (firma) is dat anders.
Nu de volledige werken kunnen enkele jaren duren maar de periode van de 'zware middelen' (afbraak) zal ook beperkt zijn in tijd.
Zoals reeds gezegd
Is er een stedenbouwkundige toelating - moet niet voor alle type van werken?
Is er een gemeentelijk reglement dat 'lawaai-overlast verbied tussen 5 en 21uur?

Terug naar “Huren”