Rechtsbijstandsverzekering, wat is er zoal mogelijk?

kris_b
Topic Starter

Rechtsbijstandsverzekering, wat is er zoal mogelijk?

#1 , 05 mei 2014 11:13

Ik ben een leek op het vlak van procederen e.d. en ik hoop dat ik het nooit nodig zal hebben ook maar hier toch een vraagje over procederen e.d.

Als de noodzaak er ooit is... Kan ik me voor "rechtsbijstand" verzekeren zodat de kosten van een eventueel jaren en jaren en jarenlang aanslepend proces me niet kapot maken?

Ik denk aan bijvoorbeeld een kinderopvang die een kindje niet goed verzorgt (touch wood, hout vasthouden, je ergste nachtmerrie), een school die onzorgvuldig is en een letsel aanricht,... zaken waar je het er niet zomaar wil bij laten en een proces wil starten? Of een bouwonderneming die afspraken niet nakomt en die je wil vervolgen voor onzorgvuldig werk... Of een onterecht ontslag door dringende reden dat je wil aanvechten... Of als je zelf vervolgd wordt en je je moet verdedigen...

Ik ben me ervan bewust dat er zoiets als een "rechtsbijstandsverzekering" bestaat, maar op welke manier moet ik dat zien? Daar zullen wellicht gradaties in bestaan zoals je ook hospitalisatieverzekeringen van heel goedkoop tot peperduur kunt nemen?

Iemand die een linkje heeft naar een website met meer info over rechtsbijstandsverzekeringen? Ik wil het eerst zelf uitzoeken vooraleer ik bij mijn verzekeraar kom, want die is natuurlijk ook zakenman die voor zijn eigen winkel staat...

Dank voor alle info!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Juridisch actief: Nee

#2 , 05 mei 2014 19:58

Daar sta je dan, met je 'jaren en jaren en jarenlang aanslepend proces' ...
Moeten ze u dan niet tot op het einde van dat proces blijven verdedigen; ook al hebben ze u buitengesmeten na 1 jaar?

artemis

#3 , 06 mei 2014 11:58

Het is niet zo dat RB altijd bij een aparte verzekeraar is afgesloten.
Voor mijn familiale is de RB inbegrepen. Voor mijn autoverzekering is de RB apart maar er zijn talloze verzekeraars die deze wel inbegrepen aanbieden (wat een nadeel kan zijn).

Ik weet niet of er 1 RB bestaat waarin alle voorbeelden van de TS in zouden vallen. Bij mijn huidige RB familiale zijn alvast geen contractuele geschillen gedekt.

Reclame

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”