Heeft een bus van een privé-firma ook voorrang?

Connexxion is zo'n Nederlandse firma van openbaar vervoer .... Ik vraag me af, of het ongeval wel in België gebeurd is ......Ik dacht dat alleen bussen van het openbaar vervoer voorrang hadden?
Elke bus die aan een officiële bushalte van het openbaarvervoer aanstalte maakt met pinkers om te vertrekken, heeft voorrang.Ik dacht dat alleen bussen van het openbaar vervoer voorrang hadden?
Natuurlijk mag geen enkel voertuig vreemd aan het openbaarvervoer gaan staan op de zone van een halte.
Als een gewone toeristische bus aan een halte gaat staan, is hij in overtreding.
Wegcode maakt geen onderscheid tussen autobussen van de lijn of andere bussen.Artikel 39. Gedrag tegenover autobussen en trolleybussen die hun halteplaatsen verlaten
Binnen de bebouwde kommen moet elke bestuurder die dezelfde richting volgt als een autobus of een trolleybus, die autobus- of trolleybusbestuurder gelegenheid laten zijn halteplaats te verlaten wanneer hij met de richtingsaanwijzers zijn voornemen kenbaar heeft gemaakt zijn voertuig opnieuw in beweging te brengen. Daartoe moet hij vertragen en, zo nodig, stoppen.
Het is enkel verboden te parkeren aan zulks aangeduide haltes te parkeren, stilstaan mag. Ook andere autobussen dan deze van de lijn mogen dus van deze haltes gebruik maken om passagiers op of af te laten stappen.Artikel 25. Parkeerverbod
25.1. Het is verboden een voertuig te parkeren:
2° op minder dan 15 meter aan weerszijden van een bord dat een autobus-, trolleybus- of tramhalte aanwijst.
Als TS een vergoeding wenst voor zijn geleden schade, zal hij moeten aantonen dat de busbestuurder een fout maakte. Het omgekeerde geldt ook voor de busmaatschappij.Waarom zou die bewijslast persé bij de autobestuurder liggen? Ik weet dat dat voor de rechter niet noodzakelijk evident zal zijn, maar strikt juridisch gezien moet de buschauffeur dan toch even goed bewijzen dat zijn richtingsaanwijzer wel gebruikt werd.Als u niet kan bewijzen dat de richtingaanwijzer niet gebruikt werd, draait u er voor op ...
Misschien toch even het arrest van het Hof van Cassatie lezen waarnaar ik verwees.De bus heeft in die omstandigheden normaal voorrang ...
Het is dan aan de partij die deze voorrang betwist om daarvoor de bewijzen aan te brengen.