Aangereden door een Connexxion bus

ongelukbelaagd

Re: Aangereden door een Connexxion bus

#16 , 09 mei 2014 13:12

Ik dacht dat alleen bussen van het openbaar vervoer voorrang hadden?
Heeft een bus van een privé-firma ook voorrang?
:?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
lohabra

#17 , 09 mei 2014 13:50

Connexxion is zo'n Nederlandse firma van openbaar vervoer .... Ik vraag me af, of het ongeval wel in België gebeurd is ......
The pessimist complains about the wind
The optimist expects it to change
The realist adjusts the sails

giserke

#18 , 09 mei 2014 14:05

Elke bus die aan een officiële bushalte van het openbaarvervoer aanstalte maakt met pinkers om te vertrekken, heeft voorrang.
De Lijn heeft ook privaat bussen in dienst...

Natuurlijk mag geen enkel voertuig vreemd aan het openbaarvervoer gaan staan op de zone van een halte.
Als een gewone toeristische bus aan een halte gaat staan, is hij in overtreding.
Laatst gewijzigd door giserke op 09 mei 2014 14:08, 1 keer totaal gewijzigd.

Reclame

eylis

#19 , 09 mei 2014 14:07

bewijs van de omstandigheden van de aanrijding ligt in de schade aan beide voertuigen: voorwiel auto en voorwiel bus, anders was er ook/al schade aan de zijkant van de bus....

denlowie
Juridisch actief: Nee

#20 , 09 mei 2014 15:30

De bus moet voorrang krijgen en krijgt hij dit niet, dan moet de bus eerst zien als de baan wel vrij is, deze bus chauffeur gaat zeker ook niet vrij uit ook al werkte zijn pinklichten !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Turaki

#21 , 09 mei 2014 15:34

Natuurlijk mag geen enkel voertuig vreemd aan het openbaarvervoer gaan staan op de zone van een halte.
Als een gewone toeristische bus aan een halte gaat staan, is hij in overtreding.
Artikel 39. Gedrag tegenover autobussen en trolleybussen die hun halteplaatsen verlaten
Binnen de bebouwde kommen moet elke bestuurder die dezelfde richting volgt als een autobus of een trolleybus, die autobus- of trolleybusbestuurder gelegenheid laten zijn halteplaats te verlaten wanneer hij met de richtingsaanwijzers zijn voornemen kenbaar heeft gemaakt zijn voertuig opnieuw in beweging te brengen. Daartoe moet hij vertragen en, zo nodig, stoppen.
Wegcode maakt geen onderscheid tussen autobussen van de lijn of andere bussen.
Ook wat een halteplaats is wordt niet gedefinieerd, dus kunnen we enkel kijken naar het algemeen taalgebruik, en volgens het woordenboek is dit het volgende:
"plaats waar de trein, tram of bus even stopt om passagiers in of uit te laten stappen"
Bijgevolg is elke plaats waar een autobus stopt om passagiers op of af te laten stappen een halteplaats.
Artikel 25. Parkeerverbod
25.1. Het is verboden een voertuig te parkeren:
2° op minder dan 15 meter aan weerszijden van een bord dat een autobus-, trolleybus- of tramhalte aanwijst.
Het is enkel verboden te parkeren aan zulks aangeduide haltes te parkeren, stilstaan mag. Ook andere autobussen dan deze van de lijn mogen dus van deze haltes gebruik maken om passagiers op of af te laten stappen.

Franciscus

#22 , 09 mei 2014 15:51

Connexxion is een officiële autobus lijn.
Komen tot in Antwerpen en maken net zo goed als De Lijn gebruik van de autobushalte.
Feiten moeten BINNEN de bebouwde kom gebeurd zijn zie art 39.
Feit dat de aanrijding blijkbaar VOORAAN de bus is gebeurd is misschien een indicatie..
Maar dan zal er een gerechtsexpert aan te pas moeten komen - snelheid - verplaatsing - kracht van de botsing - vervorming van het metaal enz enz ....

eylis

#23 , 09 mei 2014 16:05

datlijkt me ook Francisc, als beiden aan de voorkant geblutst zijn, kan het bijna niet anders dan dat de auto al in zijn manoeuver zat voordat de bus vertrok.

eylis

#24 , 09 mei 2014 19:56

oeps, ja bedoel ik, t'is de bus die een manoeuver deed :-)

Lanox

#25 , 09 mei 2014 20:03

Als u niet kan bewijzen dat de richtingaanwijzer niet gebruikt werd, draait u er voor op ...
Waarom zou die bewijslast persé bij de autobestuurder liggen? Ik weet dat dat voor de rechter niet noodzakelijk evident zal zijn, maar strikt juridisch gezien moet de buschauffeur dan toch even goed bewijzen dat zijn richtingsaanwijzer wel gebruikt werd.
Als TS een vergoeding wenst voor zijn geleden schade, zal hij moeten aantonen dat de busbestuurder een fout maakte. Het omgekeerde geldt ook voor de busmaatschappij.

scorpioen

#26 , 09 mei 2014 23:51

De bus heeft in die omstandigheden normaal voorrang ...
Het is dan aan de partij die deze voorrang betwist om daarvoor de bewijzen aan te brengen.
Misschien toch even het arrest van het Hof van Cassatie lezen waarnaar ik verwees.
Er is geen vermoeden van aansprakelijkheid. Elke partij moet de fout van de andere partij bewijzen.

Redrum

#27 , 13 mei 2014 09:14

De bus heeft in die omstandigheden normaal voorrang ...
De bus heeft voorrang bij gebruik van de richtingaanwijzer.
Anders heeft de wagen voorrang. Het is dan aan de partij die deze voorrang betwist om daarvoor de bewijzen aan te brengen.

giserke

#28 , 13 mei 2014 11:25

Als beide voertuigen elkaar vooraan raken, heeft de Bus weinig kans zijn gelijk te halen (ivm de schadevergoeding). In dit geval heeft de bus bestuurder zich niet van vergewist dat de weg vrij was.
Het is niet omdat hij voorrang heeft als hij zijn richtingaanwijzers uitsteekt, dat hij tegen een ander voertuig moet rijden.
De automobilist kan wel een boete krijgen omdat hij geen voorrang verleent heeft.

Terug naar “Verkeersongevallen”