Zonder Contract en Moetten Verhuizen

T.R
Topic Starter

Zonder Contract en Moetten Verhuizen

#1 , 09 mei 2014 22:46

Dag Forum

Ik bevind me in de volgende situattie.

Sinds september 2012 huur ik een wonig, toen met een tijdelijk huurcontract tot 31Dec 2013.
Na meermaals verzoek heb na 1 Jan 2014 nog steeds geen huurcontract.
Daarbij komt nog dat ik word verzocht de woning te verlaten tegen 1 Augustus 2014, met als reden dat de eigenaar er ze er zelf komt wonen, (en renoveren)

Verder ben ik wel gedomicilieerd op dit adres.

-Wat ik graag zou weten is: Of er ongeacht een huurcontract een minnimum termijn is om een woning te verlaten, en zo ja , wanneer die termijn in gaat.(Aangetekende zending..)

-Of automatisch spraken is van een zogenaamd"3/6/9" contract na de afloop van het eerste huurovereenkomst.

-Een eerdere (Mondelinge) overeenkomst stelde dat ik zou kunnen huren voor een minimu termijn van 5 jaar, zou dat eventueel in mijn voordeel kunnen spelen.

-Tips en weetjes zijn welkom.

Alvast Bedankt

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 09 mei 2014 22:49

Hoe wordt de huur betaald?
Per maand op rekening?
Er er enig contract op schrift?
Al eens lezen:
http://justitie.belgium.be/nl/binaries/ ... 138431.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Turaki

#3 , 09 mei 2014 23:04

Opzegtermijn voor eigen bewoning is 6 maanden. Als u op welke manier dan ook kan bewijzen dat u een huurcontract heeft (bv vermelding "huur januari" bij overschrijving), dient de verhuurder zich aan deze opzegtermijn te houden.

Kan u niet bewijzen dat u een huurcontract heeft, dan is er sprake van bezetting ter bede, en wordt een opzegtermijn (zelfs zonder opgave van reden) als voldoende beschouwt.

Reclame

T.R
Topic Starter

#4 , 09 mei 2014 23:12

Bedankt voor de snelle Responce.

-De huur word betaald per maand, via overschrijving.(Huur Januarie 2014 ...)

-Het enige schriftelijk contract dat bestaat is het tijdelijke contract van Sep 2012. tot 13 Dec 2013.

-Verder was er enkel een mondelinge overeenkomst die stelde dat ik hier voor een termijn van 5 jaar zou kunnen huren/wonen.

Dank
Laatst gewijzigd door T.R op 09 mei 2014 23:16, 1 keer totaal gewijzigd.

Franciscus

#5 , 09 mei 2014 23:15

Gezien het schriftelijk contract van korte duur niet is opgezegd ==> is dat nu een contract 3-6-9 geworden.
Voor u nu van belang is het geregistreerd?
Hier na te gaan.
http://www.juridischforum.be/forum/view ... 87&t=43627" onclick="window.open(this.href);return false;
en lees de brochure

Turaki

#6 , 09 mei 2014 23:36

Voor u nu van belang is het geregistreerd?
Registratie speelt enkel mee indien het over een nieuwe eigenaar gaat, die er zelf wenst te wonen. In dit geval lijkt het mij dus niet nodig om dit op te zoeken.

Voor de rest wel alles juist, een contract van 5 jaar bestaat niet, dit is nu een contract van 9 jaar met startdatum sep 2012. Het schriftelijke contract van korte duur is alle bewijs dat u nodig heeft, dit is namelijk automatisch overgegaan naar contract van 9 jaar. Een nieuw contract is dus niet nodig.

Franciscus

#7 , 10 mei 2014 13:39

Al of niet registratie kan wel van belang zijn als hij zelf wil verhuizen.Na lezen van brochure had betrokkene geweten hoe het zat met al of niet registratie.
Dan weet hij ook welke argumenten hij kon gebruiken om te counteren en bij geen registratie dit ook uitspelen om te verhuizen wanneer hij zelf iets heeft gevonden.

artemis

#8 , 10 mei 2014 13:57

Dus nu 3-6-9. Wanneer precies hebt u de opzeg gekregen? Want moet idd 6 maanden zijn.
TS kan sowieso altijd een tegenopzeg geven van 1 maand als hij iets anders gevonden heeft, geregistreerd contract of niet.

chantika

#9 , 10 mei 2014 14:18

Hij kan opzeggen voor.
Het uitvoeren van werken

De verhuurder kan het contract beëindigen als hij wederopbouw-, verbouwings- of renovatiewerken overweegt. Hij kan dit alleen doen bij het verstrijken van elke driejarige periode en op voorwaarde dat hij een opzeggingstermijn van zes maanden in acht neemt.

De opzegging is alleen geldig als de verhuurder erin vermeldt waarom hij het contract wil opzeggen, en als ze voldoet aan vier vereisten:

U kan verder lezen op

http://www.belgium.be/nl/huisvesting/hu ... uurder.jsp

sloeberken

#10 , 10 mei 2014 14:33

De verhuurder kan het contract beëindigen als hij wederopbouw-, verbouwings- of renovatiewerken overweegt. Hij kan dit alleen doen bij het verstrijken van elke driejarige periode en op voorwaarde dat hij een opzeggingstermijn van zes maanden in acht neemt.
Hier zijn wel voorwaarden aan verbonden, zo is de verhuurder verplicht als de huurder dit vraagt, de plannen bestekken en dergelijke voor te leggen. Ook moet de totaal kost de som van 3 jaar huur overstijgen.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

chantika

#11 , 10 mei 2014 15:46

Als een gebouw waarin werken voorzien worden verschillende woningen bevat die eigendom zijn van dezelfde verhuurder, is er een soepeler regeling van toepassing:

De globale kosten van de werken moeten twee jaar huurprijs van het geheel van deze woningen overtreffen.
De verhuurder kan op elk moment het contract van elke betrokken woning beëindigen, mits hij een opzeggingstermijn van zes maanden in acht neemt en het contract niet beëindigt tijdens het eerste contractjaar.

Ts kon dit nog twee voorwaarden meer lezen in de link die ik plaatste.

Nu moet ts nog enkel weten hoe hij aan de verhuurder uitlegt dat zijn opzeg niet aan de wetgeving voldoet.

Terug naar “Huren”