info vruchtgebruik

lien123
Topic Starter

info vruchtgebruik

#1 , 02 mei 2014 21:36

(sorry als ik mijn vraag herhaal; had het getypt en blijkt nu verdwenen???)

Graag enige info ivm successie op roerende goederen in naakte eigendom.

gegevens: ouders waren gehuwd wettelijk stelsel, moeder overleden, 3 kinderen,
ouders hadden huis, binnenkort te koop + geld (niet zoveel) + beleggingen (wel veel)

versta ik het juist dat
1/ vader vruchtgebruik op alles erft = gebruik woning + intresten e.d. opbrengsten van spaarrekeningen, aandelen enz; en kdn naakte eigendom (op de helft)
2/ kinderen elk op 1/3 van de helft van zowel onroerende als roerende goederen successie betalen (opgesplitst en per schijf 3/9/27%; daarrond
geen vragen) MAAR als het huis verkocht wordt dat er dan per kind 1/3 x 1/2 min een soort afkoopsom voor het vruchtgebruik (sorry, ken de term niet, ik dacht 16% voor vader 78j) uitgekeerd wordt? En moet er op die 16% dan al dan niet successie betaald worden? (bij een huis van 400 000 eu kom ik zo op resp. 2040 dan wel 3000 eu successie per kind?) En wat als het huis eerst bv geschat wordt op 400 000eu en dan bij de verkoop 3 maand later maar 300 000 eu opbrengt, wordt er dan iets met terugwerkende kracht gecorrigeerd van successie?
3/ het geld en beleggingen OFWEL a/ volgens zelfde berekening (2/) verdeeld worden (wat met niet direct verkoopbare zaken?) OFWEL b/ best op een rekening onder een andere naam ("onverdeeldheid familie x") gezet wordt om een 2de keer successiekosten te vermijden? En wat dan met risicovolle beleggingen die ineens zakken?
We hebben niet direct het geld nodig maar in geval b moeten we dan wel betalen, dus kan een combinatie (om tenminste uit de kosten te komen)?

Ivm de aangifte van de nalatenschap: hoe zit het met de schatting van roerende goederen andere dan "geld en co", bv huisraad: in onze ogen niets waard, maar er moet misschien een forfait worden ingegeven? En moet daarop dan ook successie betaald worden, zelfs als je bv de inboedel door een kringloopwinkel laat ophalen of laat staan? Kan een deel niet gewoon aan onze vader "geschonken" worden (auto, inboedel) zonder dat wij er successie op betalen of moet hij daar dan op betalen?

Dank u wel,
Lien

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 03 mei 2014 18:50

Eerste opmerking : u betaalt idd successierechten als kind-erfgenaam op de blote eigendom. Vader betaalt SSR op het vruchtgebruik van de roerende goederen , niet op het huis.
a; bij verkoop huis ontvangt vader de helft (zijn helft) plus de afkoopwaarde van het vruchtgebruik van de andere helft. Daar moeten geen SSR op betaald worden. De afkoopwaarde mag voor een man van 78 jaar - levensverwachting 8 jaar- gerekend worden op 20 %. Dus de kinderen verdelen 40 % van de verkoopprijs van het huis, vader ontvangt 60 %. Indien het huis verkocht wordt voor minder dan de opgegeven waarde bij de aangifte : tant pis , u krijgt geen SSR terug. Daarom beter een lagere waarde opgeven en eventueel bijkomende aangifte doen.
b; u zegt dat er heel wat beleggingen zijn. Die moeten ook verdeeld worden. 3 kinderen : dus misschien een rekening ' erfgenamen XXC'. Op die rekening komen alle beleggingen uit de nalatenschap. Laten noteren dat vader vruchtgebruiker is en de intresten moet ontvangen. In alle geval moet de helft van de beleggingen weg van vader als titularis.
Waarde inboedel : 1000 € is meestal voldoende, maar als vader ze verder gebruikt toch iets meer zeggen.
Waarde auto : verkoopwaarde opgeven. Van deze bedragen komt slechts 50 % in de nalatenschap.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

lien123
Topic Starter

#3 , 10 mei 2014 11:08

dankje, wanton, voor je antwoord!
Lien

Reclame

Terug naar “Successie- & Registratierechten”