(sorry als ik mijn vraag herhaal; had het getypt en blijkt nu verdwenen???)
Graag enige info ivm successie op roerende goederen in naakte eigendom.
gegevens: ouders waren gehuwd wettelijk stelsel, moeder overleden, 3 kinderen,
ouders hadden huis, binnenkort te koop + geld (niet zoveel) + beleggingen (wel veel)
versta ik het juist dat
1/ vader vruchtgebruik op alles erft = gebruik woning + intresten e.d. opbrengsten van spaarrekeningen, aandelen enz; en kdn naakte eigendom (op de helft)
2/ kinderen elk op 1/3 van de helft van zowel onroerende als roerende goederen successie betalen (opgesplitst en per schijf 3/9/27%; daarrond
geen vragen) MAAR als het huis verkocht wordt dat er dan per kind 1/3 x 1/2 min een soort afkoopsom voor het vruchtgebruik (sorry, ken de term niet, ik dacht 16% voor vader 78j) uitgekeerd wordt? En moet er op die 16% dan al dan niet successie betaald worden? (bij een huis van 400 000 eu kom ik zo op resp. 2040 dan wel 3000 eu successie per kind?) En wat als het huis eerst bv geschat wordt op 400 000eu en dan bij de verkoop 3 maand later maar 300 000 eu opbrengt, wordt er dan iets met terugwerkende kracht gecorrigeerd van successie?
3/ het geld en beleggingen OFWEL a/ volgens zelfde berekening (2/) verdeeld worden (wat met niet direct verkoopbare zaken?) OFWEL b/ best op een rekening onder een andere naam ("onverdeeldheid familie x") gezet wordt om een 2de keer successiekosten te vermijden? En wat dan met risicovolle beleggingen die ineens zakken?
We hebben niet direct het geld nodig maar in geval b moeten we dan wel betalen, dus kan een combinatie (om tenminste uit de kosten te komen)?
Ivm de aangifte van de nalatenschap: hoe zit het met de schatting van roerende goederen andere dan "geld en co", bv huisraad: in onze ogen niets waard, maar er moet misschien een forfait worden ingegeven? En moet daarop dan ook successie betaald worden, zelfs als je bv de inboedel door een kringloopwinkel laat ophalen of laat staan? Kan een deel niet gewoon aan onze vader "geschonken" worden (auto, inboedel) zonder dat wij er successie op betalen of moet hij daar dan op betalen?
Dank u wel,
Lien