Samenhuizen Leuven

Codax
Topic Starter

Samenhuizen Leuven

#1 , 10 mei 2014 09:47

Met 4 vrienden hadden wij het plan gemaakt om na onze studententijd een aantal jaar te samenhuizen.

Ik heb vroeger met men ouders lang in Leuven gewoond en mijn vader heeft nog steeds dit huis dat hij verhuurd. Dit huis staat op dit moment vrij en aangezien de meeste van ons dit jaar afstuderen wilden we het wel huren vanaf september. De bedoeling is om elk een eigen slaapkamer te hebben maar wel gezamenlijk gebruik te maken van badkamer, keuken en woonkamer.
Geen probleem tot we gingen kijken wat dit juridisch inhoud, Leuven (en ik neem de meeste steden) hebben niet echt ruimte gemaakt voor co-housing in hun stedelijk ruimteplan (http://www.leuven.be/leven/wonen/huren_ ... in_Leuven/" onclick="window.open(this.href);return false;)

De situatie is als volgt:
- ikzelf ga volgend jaar nog tot januari op erasmus binnen Europa (we noemen hem erasmuszoon)
- 2 andere studeren af en hebben werk in september (we noemen hen werker 1 en werker 2)
- één iemand moet zijn 2de masterjaar nog afmaken (we noemen hem masterstudent)

Dit sluit co-housing met deze 4 volgens mij uit omdat iedereen moet gedomicilieerd zijn, wat niet kan voor studenten (erasmuszoon en de masterstudent). Of ben ik hier fout in? Kan dit opgelost worden door werker 1 en werker 2 het al te laten huren (met domicilie en huurcontract waar beide in staan) en erasmuszoon en masterstudent er dan eenmaal ze afgestudeerd zijn mee op te nemen in het huurcontract?

Wat ook nog kan mijns inzien is overgaan van verhuur van eengezinswoning naar kamerverhuur. Maar dan moet mijn vader per werkende een belasting van 750 euro per jaar betalen (http://www.kuleuven.be/studentenvoorzie ... blijf.html" onclick="window.open(this.href);return false;). Ik vraag me daarbij ook nog af hoe dat gaat eenmaal erasmuszoon en masterstudent helemaal zijn afgestudeerd, kunnen wij dan teruggaan naar verhuur eengezinswoning met iedereen daar gedomicilieerd?

En dan nog een verdere vraag, Leuven voorziet ook dat wij allemaal in het huurcontract moeten opgenomen zijn. Maar hoe zit het met deze regel in de praktijk? Want is dit niet vooral om de huur aan studenten aan banden te leggen?

Alvast bedankt voor de hulp bij deze ingewikkelde constructie !

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
giserke

#2 , 10 mei 2014 16:34

Let wel, dit is geen co-housing. co-housing zijn verschillende woonunits die 1 geheel vormen.
Volgens de bouwvoorschriften zijn dit meerdere gezinswoningen.

Wat jullie willen doen is een eengezinswoning naar een meergezinswoning oprichten.
Dit is aan veel strenge normen gebonden. In veel gevallen zal dit niet worden toegestaan.
En de woning omvormen naar studentenkoten (ook aan strenge voorwaarden gebonden) zal je ook niet kunnen doen omdat je blijkbaar niet allemaal meer studeert.

Je zal eerst moeten nagaan of wat jullie willen doen, stedenbouwkundig toegelaten is. De kans op positief antwoord hier op schat ik zeer klein in.

mava105
Juridisch actief: Nee

#3 , 10 mei 2014 19:49

Wat jullie willen doen is een eengezinswoning naar een meergezinswoning oprichten.
Dit is aan veel strenge normen gebonden. In veel gevallen zal dit niet worden toegestaan.
En de woning omvormen naar studentenkoten (ook aan strenge voorwaarden gebonden) zal je ook niet kunnen doen omdat je blijkbaar niet allemaal meer studeert.

.
In Leuven momenteel streng verboden. Je zal er nooit een toelating van de stad van krijgen.
Wat wel zou kunnen is dat 1 persoon het pand huurt, diezelfde persoon er zich domicilieert, en dat de 3 anderen er komen logeren, zonder zich te domiciliëren, maar dat si eigenlijk domiciliefraude.
Op dat soort van samenwonen wordt er in Leuven streng gecontroleerd, zeker na die brand waar 2 Ierse meisjes het leven verloren.

Reclame

Codax
Topic Starter

#4 , 11 mei 2014 05:08

Ok, bedankt voor de respons.

De beste oplossing lijkt me dan met de 2 werkende een huurcontract aan te gaan. De enige vraag die ik dan nog heb is of het mogelijk is om dit huurcontract uit te breiden naar 3 of 4 huurders eenmaal deze zijn afgestudeerd en werk hebben.

Terug naar “Huren”