Aankoop Naakte/vruchtgebruik

JanDG
Topic Starter

Aankoop Naakte/vruchtgebruik

#1 , 11 mei 2014 13:18

Beste,
We zouden een appartement aankopen samen met onze 3 kinderen. Zij de naakte eigendom wij het vruchtgebruik. Om eventueel later erfeniskosten te drukken. Aankoopprijs € 275.000. Vraag - hoe moet men de verdeling opsplitsen - elk 1/4 of kunnen wij € 200.000 betalen en onze kinderen elk € 25.000. Zal dit aanvaard worden?
met dank voor de info

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Juridisch actief: Ja

#2 , 11 mei 2014 13:31

De waardering van het vruchtgebruik en blote eigendom moet rekening houden met leeftijdsverwachtingen en rendement van het desbetreffend goed.
Hiervoor bestaan tabellen/richtlijnen. Uw notaris kan dit voor u voorrekenen.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

JanDG
Topic Starter

#3 , 11 mei 2014 13:37

roharro
Wat dus wil zeggen, als ik 80 jaar ben kan ik geen 80% van de kost meer op mij nemen? Gezien ik er misschien nog 7 jaar de inkomsten zal van ontvangen.

Reclame

wanton

#4 , 11 mei 2014 16:12

Het is zelfs moeilijker dan dat. De verdeling vruchtgebruik/blote eigendom moet verdeeld worden volgens de officiële normen. Bovendien moet , om aan de successierechten te ontsnappen, achteraf kunnen bewezen worden dat ieder kind zijn deel betaald heeft met eigen middelen. Dus u kan niet het deel van uw kinderen betalen. Wat u wel kan doen is hen vooraf het geld schenken. Maar u mag niet op papier zetten dat die schenking bedoeld is om die blote eigendom te betalen. Spreek inderdaad goed af met uw notaris.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Kopen”