Vraagje over erfenis

Ronny001
Topic Starter

Vraagje over erfenis

#1 , 25 feb 2008 20:51

Hallo,
Mijn moeder is hertrouwd na een scheiding met huwelijkskontrakt. Mijn stiefvader is nu overleden. Is er voor mij als stiefzoon nu sprake van een erfenis? Als ik deze weiger, is dat dan ten gunste van mijn moeder of worden de moeder, broers en zussen van mijn stiefvader daar beter van. Als ik nu iets erf, erven de bloedverwanten van mijn stiefvader dan ook iets?
Bij voorbaat dank voor het antwoord.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 26 feb 2008 16:46

Tenzij je stiefvader een testament had opgemaakt waarin jij vermeld staat , erf jij niets van hem. Er is dus niets te weigeren.
Jou moeder bekomt wel het vruchtgebruik van zijn nalatenschap , terwijl de kinderen van uw stiefvader waarschijnlijk de blote eigendom bekomen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Ronny001
Topic Starter

#3 , 26 feb 2008 16:51

Bedankt voor het snelle antwoord.

Mijn stiefvader had geen kinderen dus gaat de blote eigendom naar zijn moeder en zijn broers en zussen, toch?

Wat gebeurt er dan met de bezittingen als mijn moeder komt te overlijden?

Reclame

wolf2

#4 , 26 feb 2008 21:03

Het probleem is dat U niet zegt wat voor een huwelijkscontract uw moeder en stiefvader hadden.

Inderdaad zijn in het spel:
* uw moeder
* de moeder, zusters en broers van uw stiefvader
(U niet).

Afhankelijk van het soort huwelijksvermogenstelsel bekomt/erft uw moeder meer of minder.

Met een gemeenschappelijk vermogen (maar geen testament):
* moeder bekomt gehele gemeenschap + erft vruchtgebruik van zijn eigen vermogen
* zijn moeder, broers, zusters erven blote eigendom van zijn eigen vermogen.

Met zuivere scheiding van goederen:
* moeder erft vruchtgebruik van zijn eigen vermogen
* zijn moeder, broers, zusters erven blote eigendom van zijn eigen vermogen.

Was er wel een testament in voordeel van uw moeder (of een gifte tussen echtgenoten): dan bekomt en erft moeder alles.

Let wel op: het is niet omdat er een gemeenschappelijk vermogen is, dat er ook iets/veel in zit. Alles hangt er vanaf of ze eigen goederen in de gemeenschap hebben gestopt of niet.

Ronny001
Topic Starter

#5 , 26 feb 2008 21:13

Dino bedankt voor het antwoord.

Ik weet niet zeker welk huwelijkscontract er is, maar ik vermoed dat de eerste situatie van toepassing is.
Dat ik niet tot de erfgenamen hoor vind ik al prima want waar mijn stiefvader voor gespaard heeft behoort mij simpelweg niet toe. Wat ik enkel wil is dat mijn moeder een onbezorgde oude dag kan genieten.Ik hoef dus geen succesierechten te betalen en daar ben ik al blij om.

Mijn moeder mag dus aan het spaargeld gaan van mijn stiefvader als zij dat nodig acht?
Als mijn moeder dus komt te overlijden in de (verre) toekomst dan erf ik dus haar deel aangezien ik enig kind ben, klopt dat?

Voor de duidelijkheid: indien mijn moeder komt te overlijden dan wordt de erfenis op dat moment voor de helft van mij en de andere helft voor mijn "stieffamilie"?

wolf2

#6 , 27 feb 2008 21:23

Er zitten nogal wat "vermoedens" in het verhaal.

Mijn moeder mag dus aan het spaargeld gaan van mijn stiefvader als zij dat nodig acht?
Als dat in de gemeenschap zit, ja, maar de kans is klein (of het bedrag is klein). Hoeveel jaar heeft hij gespaard voor hij met haar trouwde en hoeveel jaar nadien? Dat is bepalend.

Als uw moeder op dat moment weduwe is, zal u als enig kind alles erven.
Nee, uw stieffamilie kan niet terug opeisen wat uw moeder geërfd heeft van haar man.
De redenering is de volgende: huwelijksvermogenrecht gaat voor op erfrecht; wat gehuwden overeenkomen over hun gemeenschappelijk vermogen gaat voor op al de rest (de erfgenamen).

Men kan dat onrechtvaardig vinden.

Ronny001
Topic Starter

#7 , 28 feb 2008 07:33

Dino, bedankt voor de antwoorden.
Voorlopig weet ik voldoende. Het is er mij enkel om te doen dat mijn moeder van een (financieel)onbezorgde oude dag kan genieten.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”