Schenking bewijs van datum

marcdeman
Topic Starter

Schenking bewijs van datum

#1 , 28 feb 2008 13:24

Registreren van onderhandse schenkingsakten, is veelal bedoeld om de "3-jaar regel" niet te moeten ondergaan, maar kost al bij al toch nog wat geld (loopt op als bedragen vrij groot worden).

Nu kreeg ik een tip die ik hier toch eens voor reactie in de groep wil gooien.
Onderhandse akte opstellen doch niet laten registreren. Wel een "éénzijdig door de schenker opgesteld bewijs van schenking" opstellen ( "ik, ondergetekende bevestig hierbij, gisteren te hebben geschonken...etc...) en enkel dit bewijs te laten registreren...
Zouden geen schenkingsrechten verschuldigd zijn, want omvat geen aanvaarding door begiftigde, en geeft de schenking toch een vast bewijs van datum (aanvang 3 jaar). Zou slechts 25 euro kosten..., en zou nadien kunnen volstaan om te vermijden dat de gift bv binnen 8 jaar opnieuw bij vermogen wordt gevoegd om successierechten te bepalen.

Iemand hier ervaring mee...? Alvast bedankt!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wolf2

#2 , 29 feb 2008 19:35

De fiscus aanvaardt de semi-vaste datum die wordt bewezen door 2 aangetekende brieven heen en weer (schenking en aanvaarding).
Niets registreren; 0% successierechten indien de drie jaar voorbij zijn.

Er zijn maar 2 mogelijkheden: ofwel zit het geld nog bij de vader, ofwel zit het al bij de zoon (om de dingen een naam te geven).
Als de vader de eenzijdige akte laat registreren, kan de fiscus art. 108 wetboek successierechten inroepen en mag ze er van uitgaan dat het geld nog in het bezit van de vader is bij zijj overlijden; dus zal ze er toch op belasten (tenzij bewijs van verbruik of wederbelegging).
Eigenlijk bewijst de vader op deze manier tegen zichzelf.

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”