huwelijkscontract of niet

mammieke
Topic Starter

huwelijkscontract of niet

#1 , 01 mar 2008 05:25

ik en mijn vriend zouden gaan trouwen.Ik stel me nu de vraag of een huwelijkscontract nodig is.we hebben samen een huis gekocht .Ik heb een eigen huis en een spaarrekening met geld op.Graag had ik ooit indien ik zou overlijden gezien dat mijn huis zou kunnen verkocht worden door mijn kinderen.
stel dat man overlijd wat gebeurt er dan met mijn geld op spaarboekje?Moet ik dit dan ook delen met zijn zoon?en blijft dit tijdens ons huwelijk volledig van mij?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 01 mar 2008 14:22

Beste Mammieke ,

hetgeen U heeft van voor uw huwelijk , is en blijft van U alleen. Dus uw eigen huis plus de spaarrekening blijft buiten de huwelijksgemeenschap. Zijn zoon erft niet van U. Uw eigen kinderen erven van u , maar slechts de blote eigendom. Het vruchtgebruik gaat hiervan naar uw echtgenoot, zodat uw kinderen uw eigendom niet kunnen verkopen zonder tussenkomst en akkoord van uw man.
Daarom is een huwelijkscontract misschien wel interessant , met daarin een clausule genaamd ' wet Valkeniers'. Hierbij is het mogelijk dat echtgenoten , met kinderen uit een vorige relatie , afzien van het wettelijk erfrecht ( meestal dus het vruchtgebruik) van mekaars nalatenschap , behalve voor de gezinswoning. Dit hoeft niet wederzijds te zijn. U kan dus laten opnemen dat uw echtgenoot , bij uw overlijden , niets erft van uw huis en uw spaarrekening , ook niet het vruchtgebruik hiervan. Op die manier komen uw kinderen als erfgenaam in volle eigendom in bezit van uw 'eigen ' goederen.

Groeten.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

j.demoor

#3 , 02 mar 2008 12:11

Bij ontbreken van huwelijkscontract geldt in het wettelijk stelsel : “Art.1399.Eigen zijn de goederen en schuldvorderingen die aan elk van beide echtgenoten toebehoren op de dag van het huwelijk en die welke ieder van hen tijdens het stelsel verkrijgt door schenking, erfenis of testament...”(B.W.=Burgerlijk Wetboek).

Het huis dat u samen hebt gekocht blijft bij voornoemd huwelijk een onverdeeldheid tussen u beiden.

Eigen huis en spaarrekening blijven eigen.

Bij uw overlijden en bij ontbreken van huwelijkscontract en testament geldt : “Art.745bis.Wanneer de overledene afstammelingen...achterlaat, verkrijgt de langstlevende echtgenoot het vruchtgebruik van de gehele nalatenschap…”(B.W.).

‘De gehele nalatenschap’ omvat zowel uw eigen huis als uw spaarboekje.

‘Zijn zoon’ die niet uw zoon is,is evenmin uw erfgenaam.

“Art.745quater.§ 1. Wanneer de blote eigendom behoort aan de afstammelingen van de vooroverleden echtgenoot...kan de langstlevende echtgenoot of een van de BLOTE eigenaars VORDEREN dat het vruchtgebruik geheel of ten dele wordt omgezet, hetzij in de volle eigendom van met vruchtgebruik belaste goederen, hetzij in een geldsom, hetzij in een gewaarborgde en geïndexeerde rente...”(B.W.).

“Art.1465.Ingeval er kinderen zijn uit een vroeger huwelijk, blijft elk beding in het huwelijkscontract hetwelk ten gevolge heeft dat aan een der echtgenoten meer wordt gegeven dan het beschikbaar gedeelte, zonder gevolg ten aanzien van het meerdere; gelijke verdeling van hetgeen is overgespaard van de wederzijdse inkomsten der echtgenoten, al zijn die ongelijk, wordt echter niet beschouwd als een voordeel waardoor de kinderen uit een vroeger huwelijk worden benadeeld.”(B.W.).

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be .Klik voor WetBOEKEN in de balk achter ’Juridische aard’ op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts.

Reclame

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”