wettelijke terugkeer

anton65
Topic Starter

wettelijke terugkeer

#1 , 22 mei 2014 06:40

Vanessa kreeg in 2006 een huis van haar ouders. In 2010 kwam zij te overlijden, kinderloos en ongehuwd, nalatend haar vader en haar twee zussen (moeder was al overleden in 2007). In haar aangifte van nalatenschap van Vanessa werd het huis t.w.v. 175.000 € aangegeven als toekomend aan haar vader voor 1/4de en aan haar zusters elk voor 3/8sten, en aldus belast. Bij dit alles werd de wettelijke terugkeer over het hoofd gezien, zowel door de erfgenamen, als door de registratie. Mijn vraag is nu : is dat na bijna 4 jaar nog recht te zetten ? kunnen de teveel betaalde successierechten gerecupereerd worden ? moet de woning terug naar vader voor de geheelheid, of slechts voor de helft (werd geschonken door de gemeenschap in 2006) ? Met dank voor uw reacties.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro

#2 , 22 mei 2014 12:39

"de wettelijke terugkeer over het hoofd gezien"

Stond dat beding wel in de schenkingsakte? Het is niet automatisch van toepassing.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

anton65
Topic Starter

#3 , 22 mei 2014 16:29

Roharro, ik dacht, wanneer het voorzien is in de notariële akte, dat 'de conventionele terugkeer' heette.

Reclame

KimSe

#4 , 22 mei 2014 16:32

http://www.notaris.be/erven-schenken/sc ... e-schenker

Als ik bovenstaande link goed begrepen heb, telt de vrijstelling van successierechten bij een wettelijke terugkeer maar sinds januari dit jaar...
Bij een conventionele terugkeer bestond het al voordien...

roharro

#5 , 22 mei 2014 16:54

Vandaar mijn vraag aan TS of een terugkeer wel voorzien was in de schenkingsakte!
Indien, in zijn geval, geen terugkeer werd gestipuleerd zijn er wel succesierechten verschuldigd.

anton65
Topic Starter

#6 , 22 mei 2014 19:53

successierechten = akkoord, maar m.i. werd wat betreft het onroerend goed een verkeerde devolutie doorgegeven.

roharro

#7 , 22 mei 2014 19:58

successierechten = akkoord, maar m.i. werd wat betreft het onroerend goed een verkeerde devolutie doorgegeven.
Neen die is correct. Een ouder erft 1/4 van een niet-gehuwd en kinderloos gebleven kind
Aangezien er geen beding van terugkeer in de schenkingsakte werd opgenomen (vermoed ik toch) wordt de wettelijke devolutie toegepast.

anton65
Topic Starter

#8 , 23 mei 2014 09:48

Roharro, art. 747 bw is een anomale maar wettelijke devolutie waarbij de geschonken goederen automatisch terugkeren naar de ascendent-schenker wanneer de begiftigde kinderloos overlijdt, en de geschonken goederen in natura nog aanwezig zijn in de nalatenschap.
PS. In de schenkingsakte is geen sprake van een terugkeer, noch wettelijke, noch conventionele.

roharro

#9 , 23 mei 2014 12:13

Klopt. De vader zou terug eigenaar moeten zijn geworden van de helft van dat huis. En dus erfenisrechten betaald hebben (tarief rechte lijn) op dat bedrag.
De berekening van de successierechten lijkt me dan ook niet correct te zijn gebeurd.
Met vaders identiteitskaart kunt u op MyMinfin controleren of hij -volgens kadastergegevens- heden eigenaar is van die helft.

ps: bent u zeker dat de administratie die fout niet zelf heef gecorrigeerd naar aanleiding van de afrekening?

anton65
Topic Starter

#10 , 24 mei 2014 09:57

Roharro, op het kadaster is vader gekend voor 1/4 volle eigendom. Volgens u zou dat de 1/2 moeten zijn. Hoe kan de scheve situatie rechtgezet worden ? Als er geen successierechten terugbetaald worden, zouden vader en dochters alles laten zoals het nu is.

Terug naar “Successie- & Registratierechten”