De bestuurder van een auto of van een motorfiets mag een fietser of bestuurder van een tweewielige bromfiets die zich op de openbare weg bevindt onder de in dit reglement voorziene voorwaarden niet in gevaar brengen.
Hij moet dubbel voorzichtig zijn ten aanzien van fietsende kinderen en bejaarden.
Hij moet een zijdelingse afstand van ten minste één meter laten tussen zijn voertuig en de fietser of bestuurder van een tweewielige bromfiets.
Hij mag een oversteekplaats voor fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen slechts met matige snelheid naderen teneinde de weggebruikers die er zich op bevinden, niet in gevaar te brengen en ze niet te hinderen wanneer zij het oversteken van de rijbaan met normale snelheid beëindigen. Zo nodig moet hij stoppen om ze te laten doorrijden.
Hij mag een oversteekplaats voor fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen niet oprijden wanneer het verkeer zodanig belemmerd is dat hij waarschijnlijk op die oversteekplaats zou moeten stoppen.
Een fietsoversteekplaats is aangeduid door markeringen, en deze vallen nog steeds onder de verkeerstekens, en zijn dus van gelijke waarde als enige borden. Tenzij er verkeerslichten zijn, of een agent het verkeer regelt, blijft 40ter dus onverminderd geldig, en moet dit nageleefd worden naast de andere verkeerstekens.Met borden B1 zo te lezen ...Ik veronderstel dat topicstarter een fietsoversteekplaats beschrijft?
6.2. De verkeerstekens gaan boven de verkeersregels.
Niet de regel 40ter geldt hier dus, maar de bepalingen inzake voorrangsborden.
Ongeval in bebouwde kom, fietsoversteekplaats oftewel op kruispunt (en voorzichtig te naderen), oftewel buiten kruispunt en aangekondigd met A25 en ter plaatse ook nog F50 (en dus ook voorzichtig te naderen), als je dan nog bij een noodstop de fiets mee hebt ligt het aan de onaangepaste snelheid of rijgedrag. Allemaal in de veronderstelling natuurlijk dat er een fietsoversteekplaats was, en niet gewoon een fietspad dat eindigde recht op de weg en aan de overkant verder liep.PS Turaki:
Het is ook mogelijk een voorrang-negerende fietser "vroeger" aan te rijden ... door minder te remmen.
Of dat een beter alternatief is, durf ik te betwijfelen.
Het is ongetwijfeld net door de akties van de voorranghebbende bestuurder dat het ongeval later - en trager - gebeurde ...
Mijn zoon steekt met zijn fiets over waar hij moet oversteken en daar staat een bord dat fietsers voorrang moeten geven in de bebouwde kom om 8.10 uur met naar school te fietsen hij zag die auto wel komen maar was nog ver genoeg weg om over te steken. zo hij steekt over die auto rijd hem aan en raakt mijn zoon aan de achterkant van zijn fiets wie is er nu in fout??? Alvast bedankt voor de informatie.
Als er een oversteekplaats voor fietsers is, moet de fietser sowieso voorrang geven, heeft dit bord geen enkele bijkomende waarde, en is dus overbodig.Mijn zoon steekt met zijn fiets over waar hij moet oversteken en daar staat een bord dat fietsers voorrang moeten geven in de bebouwde kom om 8.10 uur met naar school te fietsen hij zag die auto wel komen maar was nog ver genoeg weg om over te steken. zo hij steekt over die auto rijd hem aan en raakt mijn zoon aan de achterkant van zijn fiets wie is er nu in fout??? Alvast bedankt voor de informatie.
Net zoals de gedragsregels voor een bord B1 vastliggen in verkeersregel 12.3.1, b), hetgeen ook in onderverdeelt bij titel II.Nope.Een fietsoversteekplaats is aangeduid door markeringen, en deze vallen nog steeds onder de verkeerstekens, en zijn dus van gelijke waarde als enige borden.
De gedragsregels liggen vast in verkeersregel 40ter.
(40ter is ingebeeld bij TITEL II. REGELS VOOR HET GEBRUIK VAN DE OPENBARE WEG )