Oplossingen gezocht om klein beschrijf te bekomen.

joppe_superheld
Topic Starter

Oplossingen gezocht om klein beschrijf te bekomen.

#1 , 24 mei 2014 18:26

Beste,

Mijn huisgenoot en ik wonen nu samen in een appartement. Wij hebben nu een huisje gevonden waar we graag naar zouden verhuizen.
Wij zouden een klein beschrijf kunnen bekomen indien geen van ons al een eigendom bezit. Echter bezit mijn huisgenoot ons huidig appartement.
( klein beschrijf tegenover groot beschrijf is een verschil van 16.000 euro. Ziet u... )

Een oplossing zou zijn dat ik het huisje 'alleen' koop, maar dat willen we niet. We willen beide eigenaar zijn.
een andere oplossing zou zijn dat we ons appartement al verkopen en iets huren, voor we het huis officieel kopen.
Zijn er nog andere oplossingen?

Hartelijk dank

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii

#2 , 24 mei 2014 21:51

Klein beschrijf wordt voor elke koper apart bekeken. Jij krijgt klein beschrijf doch je huisgenoot niet. Een huis van 320.000 euro met een KI dat voldoet aan klein beschrijf is waarschijnlijk een stevig gerenoveerd huis waarvan het KI niet herschat is. Bij KI gaat de notaris aan t kadaster vragen of t klein beschrijf "definitief" (en dus het huis niet in herschatting). Met een verkoopprijs van 320.000 euro moet je actie van t kadaster niet uitsluiten zodat je uiteindelijk toch op alles groot beschrijf betaalt.

Als t een huisje is van 160.000 euro dan is t verschil tussen klein en groot 8.000 euro en dus "maar" 4.000 euro omdat jij klein beschrijf krijgt. Voor 4.000 euro kan je niet voldoende lang huren om de renovatietijd te overbruggen en snel-snel verkopen gaat ten koste van de prijs. Je partner heeft 2 jaar of zo om nog een deeltje van zijn 4.000 euro te recupereren via meeneembaarheid van registratierechten.

Milo72

#3 , 26 mei 2014 09:41

is het de bedoeling om het appartement te verkopen ? Als dit gebeurt voor de aankoop, kan je idd klein beschrijf krijgen. Er is zelfs een tijdelijke administratieve tolerantie waarbij je het appartement verkoopt korte tijd NA de aankoop, maar toch geniet van klein beschrijf. In dit geval kan het echter interessanter zijn de piste van "meeneembaarheid" te bewandelen.

Als het niet de bedoeling is het appartement te verkopen, kan je ofwel tevreden zijn met de helft van het voordeel (zoasl Sirkii stelde), of op zoek gaan naar een andere oplossing. Lees dit eens: http://www.livios.be/nl/extra/gratis-di ... beschrijf/
Ik ben geen jurist - mijn posts zijn dus enkel gebaseerd op mijn eigen mening en gezond verstand

Reclame

Terug naar “Kopen”