Beste Jef
U hoeft het van mij natuurlijk niet aan te nemen, maar u kan dat werk beter uitbesteden aan een advocaat.
Het laten versturen van een ingebrekestelling door een advocaat kost evenmin honderden euro's. Bovendien moet -wanneer de klant niet reageert op een ingebrekestelling - alsnog een advocaat worden ingeschakeld. Wanneer deze advocaat dan ook meteen kan dagvaarden gaat er minder tijd verloren.
Persoonlijk bevestig ik aan de ingebrekestelling meteen het project van dagvaarding. Wordt de in de ingebrekestelling vermelde termijn niet nageleefd, kan er bij wijze van spreken de volgende dag al opdracht worden gegeven om te dagvaarden.
Persoonlijk vind ik dat het de goede naam van de verkoper niet veel goeds aan doet om direct 30 dagen na een levering al een brief van een incasso te mogen ontvangen. En onmiddellijk u klant opzadelen met hoge kosten, want de incasso werkt niet voor niks hoor!
Ik zou zeggen zorg zelf dat je geen geld tegoed moet houden, dat de klant onmiddellijk betaald bij de levering, dit is toch zo moeilijk niet.
Het gebeurt maar zelden dat de klant de dag na het verstrijken van de betalingstermijn een brief van advocaat of incasso ontvangt, vaak heeft de verkoper al meer dan genoeg krediet verleend, alvorens effectief een ingebrekestelling wordt verstuurd.
Wat betreft die hoge kosten, dat valt - zoals hoger gezegd - wel mee.
En wat betreft de betaling bij levering: dit is inderdaad de ideale situatie, maar in veel gevallen volstrekt onmogelijk.