verlijden akte

willema
Topic Starter

verlijden akte

#1 , 26 mei 2014 19:00

Twee maand geleden werd het huis van mijn vader verkocht via een immokantoor. Dat ging zeer vlot.
Wij en de kopers stonden meteen op dezelfde lijn. Er werd meteen door het immokantoor een gedetailleerde verkoopsovereenkomst opgesteld dat beide partijen meteen ondertekenden. Nog binnen de week had de notaris alle documenten.
En vanaf dan gaat het traag, trager, traagst. Ik vraag me af wat de notaris nu nog allemaal moet doen dat kan verantwoorden om daar maanden (minstens drie, hopelijk maximum niet meer dan vier) mee bezig te zijn.
Waarom duurt dit allemaal zo lang ?

Groet,
willema

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Juridisch actief: Nee

#2 , 26 mei 2014 19:55

dit duurt 3 a 4 maanden, de notaris moet zeer veel opvragen, registratie, zien of er geen hypotheek schulden er op zitten, opvragen belastingen of de koper en de verkoper geen belastingschulden heeft, bodem attesten enz.......
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

willema
Topic Starter

#3 , 26 mei 2014 20:10

Dankjewel Lowie voor dit antwoord. Een aantal documenten hebben wij via het immokantoor aan de notaris bezorgd. Het zal dus wel kloppen dat er nog wel wat opzoekingswerk is. Maar toch... 3 tot 4 maanden ? Dat is toch moeilijk verzoenbaar met de huidige tijd waarin alles razendsnel gaat. Het doet me allemaal wat achtiende-eeuws aan. In mijn gedachten zie ik de notaris met paard en kar naar Brussel rijden om daar een perkament te gaan ophalen met koninklijk zegel :lol:

Reclame

jvdp
Juridisch actief: Ja

#4 , 27 mei 2014 19:31

Om maar eens iets te noemen: als er een voorkooprecht is (en dat gebeurt regelmatig), dan moet de notaris dat aanbieden en dan beschikt de begunstigde over 2 maanden om al dan niet van dat voorkooprecht gebruik te maken. Syndicus beschikt over een maand om zijn informatie mee te delen, steden en gemeenten idem. Uw notaris moet dus vooral veel wachten op Jan en alleman. Zonder al die termijnen zou een akte veel sneller kunnen worden verleden.

Stoffel82

#5 , 27 mei 2014 22:17

Vaak is de reden ook dat het kredietdossier van de koper achter blijft.
Normale termijn voor het verlijden van de akte is tussen de 3 à 4 maanden.

Terug naar “Kopen”