Voordelen geld op eigen bankrekening bij overlijden.

lucas123
Topic Starter

Voordelen geld op eigen bankrekening bij overlijden.

#1 , 28 mei 2014 10:07

Mijn schoonouders zijn getrouwd met gemeenschap van goederen (en 'lang leefts, erft alles).
Stel dat de schoonvader een verminderde levensverwachting heeft.
Zijn er voordelen (indien schoonvader eerst overlijd) van enige aard als de schoonmoeder geld van de gezamelijke bankrekening of van de bankrekening van de schoonvader nu verplaatst naar de bankrekening die enkel op haar naam staat ?

Verder: als moeder een bankgift doet (niet officieel) aan haar dochter, moeten dit dan later nog aangegeven worden bij het overlijden en moet de dochter er dan erfenisrechten op betalen bij het overlijden van de schoonvader....stel me die vraag omdat de moeder officieel toch de enige erfgenaam is gezien de clausule van lang leefts, erft alles....
of is het beter cash te geven of is het beter het geld te storten op de bankrekening van de schoonzoon ?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 28 mei 2014 10:39

U draait toch alles in één pot.
Eerst en vooral : de clausule 'langt leeft, al heeft' is af te raden in geval er kinderen zijn wegens de hoge last aan successierechten , met beperkte voordelen.
Bovendien , in een gemeenschap speelt het geen rol op wiens naam de bedragen staan : op één naam of op beiden. Ieder heeft dan de helft. Idem zo met schenkingen : de ouders dienen beiden te schenken , één apart kan in dit geval eigenlijk niet. Een bankgift , door beide ouders, kan wel. Indien één van de ouders overlijdt binnen de drie jaar moeten er toch successierechten op betaald worden. Laat zeker de schoonzoon er tussen uit om de schenking te krijgen.
Men moet stilaan weten dat de Registratie veel middelen ter beschikking heeft om te weten over welk vermogen iemand beschikt. Dus niet zo maar iets doen!
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”