Dure plaatsbeschrijving

simon77
Topic Starter

Dure plaatsbeschrijving

#1 , 28 mei 2014 18:05

We zouden graag een ander appartement huren via een immokantoor. Voor de plaatsbeschrijving vragen ze bijna 300 Euro.
Ik vroeg of deze kost 50% door huurder/verhuurder wordt betaald, hierop was het antwoord "ja".

Op de vraag of de totaalprijs dan dus bjina 600 Euro (verhuurder en huurder samen) is en of dit niet een beetje overdreven is kwam geen antwoord.

Ik vroeg hierbij of ik zelf een expert kan aanduiden om de plaatsbeschrijving te doen. Het antwoord hierop was dat zij het beheersmandaat hebben voor het appartement en hierbij de normale procedure willen behouden.

1) Is deze prijs normaal?
2) Is het normaal dat ik gedwongen wordt om dit via hen te doen?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sloeberken

#2 , 28 mei 2014 19:02

Kopie vragen van de totaal prijs van de plaatsbeschrijving, dit is inderdaad enorm duur.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

spinoza

#3 , 28 mei 2014 19:29

Huh? 600 euro voor een 'plaatsbeschrijving'????!!

Heb al veel meegemaakt, maar dit...

Hoeveel notarissen doen er mee aan die plaatsbeschrijving? :)
Weeral een Immo-kantoor dat een manier gevonden heeft om goedgelovige mensen in het zak te zetten.

Reclame

Aliena

#4 , 28 mei 2014 21:39

Ik heb voor mijn plaatsbeschrijving ongeveer €200 euro betaald, was niet 50/50, maar volledig voor mij te betalen.

mava105
Juridisch actief: Nee

#5 , 29 mei 2014 07:50

ik maak ze zelf en vraag mijn huurders 25 euro voor printen en papier:-):-):-)

simon77
Topic Starter

#6 , 02 jun 2014 20:49

Het feit dat het 50/50 is wordt nu een beetje onder de mat geschoven. De persoon had blijkbaar voor zijn beurt gesproken.
Dus het lijkt er op dat ik 100% van de plaatsbeschrijving moet betalen.

Toch vind ik bijna 300 Euro voor een plaatsbeschrijving nogal overdreven. Iemand enige ervaring hiermee of ik dit kan afbieden bij het immokantoor? Door gewoon te zeggen "ik ben niet echt akkoord met de prijs, ik wil het wel voor 150 Euro laten doen door jullie".

Het huurcontract wordt volgende week getekend. Hier staat niks in over de prijs van de plaatsbeschrijving. Er staat wel in dat de plaatsbeschrijving door het betrokken immo kantoor moet worden uitgevoerd. Bovendien weten ze ook dat ik mijn opzeg al heb gegeven voor waar ik nu woon. Dus ze maken een beetje misbruik van het feit dat ik 100% zeker het huis wil... Het was echter nooit duidelijk dat de plaatsbeschrijving zo veel ging kosten totdat ik het voorschot had betaald (dan kwam opeens de totaalrekening).

Wat zeggen jullie. Afbieden? :-)

roharro

#7 , 02 jun 2014 20:56

Het feit dat het 50/50 is wordt nu een beetje onder de mat geschoven. De persoon had blijkbaar voor zijn beurt gesproken.
Dus het lijkt er op dat ik 100% van de plaatsbeschrijving moet betalen.

Toch vind ik bijna 300 Euro voor een plaatsbeschrijving nogal overdreven. Iemand enige ervaring hiermee of ik dit kan afbieden bij het immokantoor? Door gewoon te zeggen "ik ben niet echt akkoord met de prijs, ik wil het wel voor 150 Euro laten doen door jullie".

Het huurcontract wordt volgende week getekend. Hier staat niks in over de prijs van de plaatsbeschrijving. Er staat wel in dat de plaatsbeschrijving door het betrokken immo kantoor moet worden uitgevoerd. Bovendien weten ze ook dat ik mijn opzeg al heb gegeven voor waar ik nu woon. Dus ze maken een beetje misbruik van het feit dat ik 100% zeker het huis wil... Het was echter nooit duidelijk dat de plaatsbeschrijving zo veel ging kosten totdat ik het voorschot had betaald (dan kwam opeens de totaalrekening).

Wat zeggen jullie. Afbieden? :-)
300 EUR (in totaal welteverstaan) is niet overdreven.
De meeste vragen meer.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

KJ86

#8 , 02 jun 2014 21:19

Als je kan bewijzen dat de 300 euro, 100 % van de prijs is, laat je de plaatsbeschrijving uitvoeren en betaal je de helft van dit bedrag. De huurwet zegt dat de plaatsbeschrijving moet opgemaakt worden voor gezamelijke rekening van huurder en verhuurder. De kost 100 % laten dragen door de huurder is dus onwettelijk en daarom niet afdwingbaar.

Als de plaatsbeschrijving echter 600 euro kost zoals eerder aangegeven, ben je verplicht om de 300 euro te betalen. Daar ga je niets aan kunnen veranderen omdat je de toestemming van de verhuurder nodig hebt om de plaatsbeschrijving door een andere deskundige te laten uitvoeren. Het spreekt voor zich dat de verhuurder die niet zal geven.

Turaki

#9 , 02 jun 2014 21:33

Daar ga je niets aan kunnen veranderen omdat je de toestemming van de verhuurder nodig hebt om de plaatsbeschrijving door een andere deskundige te laten uitvoeren. Het spreekt voor zich dat de verhuurder die niet zal geven.
Lichtjes nuanceren, de PB moet in samenspraak worden gemaakt, dit wil zeggen dat huurder en verhuurder samen dit uitvoeren. Nergens wordt bepaald dat door de verhuurder kan opgelegd worden wie de PB maakt. De mogelijkheden zijn geen expert, 1 expert waar elke partij de helft betaald (en dus samen te kiezen), of elk zijn eigen expert (je mag perfect optreden als eigen expert, aangezien dit geen wettelijk vastgelegde titel is).

Als je er niet uitkomt, kan aan de vrederechter gevraagd worden om een expert aan te stellen (kosten te delen), maar dit is natuurlijk geen goede start van het contract.

KJ86

#10 , 02 jun 2014 23:10

Daar ga je niets aan kunnen veranderen omdat je de toestemming van de verhuurder nodig hebt om de plaatsbeschrijving door een andere deskundige te laten uitvoeren. Het spreekt voor zich dat de verhuurder die niet zal geven.
Lichtjes nuanceren, de PB moet in samenspraak worden gemaakt, dit wil zeggen dat huurder en verhuurder samen dit uitvoeren. Nergens wordt bepaald dat door de verhuurder kan opgelegd worden wie de PB maakt. De mogelijkheden zijn geen expert, 1 expert waar elke partij de helft betaald (en dus samen te kiezen), of elk zijn eigen expert (je mag perfect optreden als eigen expert, aangezien dit geen wettelijk vastgelegde titel is).

Als je er niet uitkomt, kan aan de vrederechter gevraagd worden om een expert aan te stellen (kosten te delen), maar dit is natuurlijk geen goede start van het contract.
Alles wat jij hierboven beschrijft klopt, maar de verhuurder zet de huurder onder druk door de clausule in het contract op te nemen dat het immo-kantoor de plaatsbeschrijving maakt. Die clausule is volledig correct, het is een bevestiging dat huurder en verhuurder voor dezelfde deskundige gekozen hebben. Het is een veelgebruikte praktijk bij de immo-kantoren om de plaatsbeschrijving binnen te halen tegen eender welke prijs. In dit geval zoals alle andere gevallen zal de huurder niet veel keus hebben, de voorwaarden aanvaarden en het contract tekenen of de voorwaarden niet aanvaarden en het pand voor iemand anders laten. TS heeft al aangegeven dat de laatste keuze geen optie is. Het komt hier dus op neer, als hij kan bewijzen dat 300 euro de volledige kost dekt van de plaatsbeschrijving zit hij safe en zal het immo-kantoor correct factureren, als hij het niet kan bewijzen zal hij de 300 euro moeten ophoesten.

mava105
Juridisch actief: Nee

#11 , 03 jun 2014 12:30

Je zou kunnen de PB laten opmaken, en op het moment van betaling maar de heft betalen. Laat verhuurder of immo dan maar naar rechtbank trekken met hun PB om de rest de recupereren. Als die dan afkomen met een PB van een paar blz. zullen ze zeker de wind van voren krijgen van de VR.

Terug naar “Huren”