ouderlijke tik

S2508
Topic Starter

ouderlijke tik

#1 , 01 jun 2014 09:50

Een vriendin van mij is 18 jaar en woont nog steeds thuis. Na een ruzie met haar moeder heeft zij 6 slagen gekregen van haar moeder in haar gezicht en 1 shop met de knie aan de zijkant van haar benen. Het is toegelaten om je kinderen een 'tik' te geven met oog op de opvoeding maar dit was eerder repressief bedoeld van haar moeder en het was bovendien meer dan een 'opvoedkundige tik'. Kan zij hier juridisch aan doen en zoja wat?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW

#2 , 01 jun 2014 10:20

Slagen en verwondingen zijn strafbaar. Aangifte doen en verwondingen laten vaststellen.

S2508
Topic Starter

#3 , 01 jun 2014 10:32

Er zijn geen sporen van de verwondingen, ze werd geslaan aan de zijkant van haar hoofd met de hand waardoor er geen tekens van overblijven en van de schop blijft er enkel een kleine buil over o pde knie. Niemand heeft dit kunnen waarnemen behalve haar broers die nog onder 12 jaar zijn en dus onder sterke invloed zijn van haar moeder.

Reclame

denlowie
Juridisch actief: Nee

#4 , 01 jun 2014 11:10

Als ze nog bij haar moeder inwoont wat gaan de gevolgen zijn voor je vriendin?

Je vriendin is meerder jarig en haar moeder kan haar uit het huis zetten.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

S2508
Topic Starter

#5 , 01 jun 2014 11:14

Ze denkt dat ze geen aangifte zal doen daardoor maar ze wil toch weten waar ze staat indien dit zo blijft doorgaan. Ze heeft echter schrik dat haar moeder te weten komt dat zij hierover zich informeert, vandaar dat dit via mij wordt gevraagd.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Gebruiker21

#6 , 02 jun 2014 11:27

Antwoord is hierboven gegeven: ze kan altijd aangifte doen bij de politie, zelfs als er geen verwondingen vaststelbaar zijn. Let wel dat dit tot gevolg kan hebben dat er een onderzoek komt, zelfs al wil die vriendin dit mogelijk niet.

Uw vriendin kan ook altijd alleen gaan wonen, uiteraard. Als ze nog studeert, kan haar moeder haar niet zomaar op straat zetten. De onderhoudsplicht loopt door zolang de opleiding niet voltooid is (hoewel die termijn wel redelijk moet blijven natuurlijk).
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

giserke

#7 , 02 jun 2014 12:12

Uw vriendin zal voor zichzelf moeten uitmaken wat de problemen zijn.
Wordt ze regelmatig geconfronteerd met huiselijk geweld, of is het bij die ene keer gebleven?
In ieder geval kan ze zoals Leen beschreef klacht neerleggen bij de politie voor slagen en verwondingen.
Als er verwondingen zijn, dit laten vaststellen door een arts en laten fotograferen.

eylis

#8 , 02 jun 2014 15:31

De vriendin is meerderjarig. Er is geen context van ouderlijk gezag. Het is een volwassene die op een volwassene mept. Aangifte doen en contact nemen met de sociale dienst om samen de alternatieven te bekijken. dit is geen situatie die voort kan of mag duren.

Turaki

#9 , 02 jun 2014 15:43

Er is ook een verschil tussen een "ouderlijke tik", en slaan. Een ouderlijke tik geef je aan jonge kinderen in situaties waar je erger wil voorkomen (naar warm fornuis grijpen), of je moeilijk kan duidelijk maken wat er fout is (bij peuters bijvoorbeeld). Vanaf een zekere leeftijd is dit dus niet meer te verantwoorden als "opvoedkundig" (laatste "tik" die ik heb gegeven zal in de kleuterschool geweest zijn). Deze vorm is zuiver juridisch gezien trouwens ook verboden, maar de rechtbanken staan dit "tuchtigingsrecht" toe, zolang dit niet uit de hand loopt.

Natuurlijk, als puber heb ik mijn vader ook regelmatig bijna zover gekregen dat een tik er aan zat te komen (zelf hoop ik ook dergelijke zelfbeheersing te kunnen tonen, mocht dit nodig zijn), dus zonder de situatie juist te kennen kan het wel mogelijk zijn dat dit hier uitgelokt is (daarom niet goed te praten, maar toch al begrijpelijker).

Gebruiker21

#10 , 02 jun 2014 15:54

Als vader van een zoontje van bijna 4 (en baby-dochter) kan ik toch zeggen dat ik mijn zoontje nog nooit een tik verkocht heb. Hij heeft wel al "in de hoek" gestaan en er wordt regelmatig kordaat "neen" tegen gezegd, en voorlopig volstaat dit om hem "in het gareel" te laten lopen. Ik hoop dat dit zo blijft, want ik zou het mezelf nie vergeven als ik dat ventje moedwillig een tik geef, denk ik. Hopelijk blijft het steeds bij straffen op een niet-fysieke manier (huisarrest, geen zakgeld, weet ik veel), hoewel ik besef dat ouders zover gedreven worden dat er een tik volgt.

Maar een meisje van 18 dat "een tik" krijgt is niet normaal. Ik kan dan maar twee situaties inbeelden:
1. De moeder is echt agressief en het gaat hier over mishandeling.
2. De dochter drijft de moeder zo ver dat ze slaat, in dat geval kan je bijna van psychologische mishandeling spreken, maar dan door de dochter naar de moeder toe.

Beide situaties zijn problematisch...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

giserke

#11 , 02 jun 2014 16:02

@Tom, akkoord met de 2 situaties, maar de frequentie dat die zaken zich voordoen is toch wel essentieel.
Als het bij 1 keer blijft kan men dit nog zo laten en ove praten, gebeurt het meerdere keren en zeker als het een regelmaat is, dan moet er ingegrepen worden.

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”