chef als zelfstandige?

C.M
Topic Starter

chef als zelfstandige?

#1 , 04 mar 2008 22:22

Hallo,
graag had ik info ivm een probleem op het werk.
weet iemand of je als zelfstandige in een fabriek kunt werken en dan ook nog de functie als chef kan uitoefenen.doch word er nergens op officiele papieren vermeld dat je chef bent omdat ze naar eigen zeggen dit niet mogen omdat die persoon zelfstandige is.wat is er hier loos kun je me helpen aub dank u.

mvg C.M

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
dieke

#2 , 05 mar 2008 10:56

Ik zie niet in waarom dat niet zou mogen. Een bedrijf kan altijd 'externen' aantrekken om voor een bepaalde tijd een bepaalde functie uit te komen oefenen.

Bart
Beheerder
Juridisch actief: Ja

#3 , 05 mar 2008 11:10

Wat er hier loos is dat is het feit dat er sprake kan zijn van "schijnzelfstandigheid".

Wanneer iemand als zelfstandige werkt in een onderneming waarin hij niet 100% zelfstandig zijn werk kan plannen en waar hij niet 100% onafhankelijk is van de directie, kan het zijn dat hij gekwalificeerd zal worden als zijnde "werknemer" met alle sociaal rechtelijke gevolgen van dien.

Reclame

dieke

#4 , 05 mar 2008 13:43

Wat er hier loos is dat is het feit dat er sprake kan zijn van "schijnzelfstandigheid".

Wanneer iemand als zelfstandige werkt in een onderneming waarin hij niet 100% zelfstandig zijn werk kan plannen en waar hij niet 100% onafhankelijk is van de directie, kan het zijn dat hij gekwalificeerd zal worden als zijnde "werknemer" met alle sociaal rechtelijke gevolgen van dien.
Ik ben geen jurist, maar ik heb de idee dat men dat modewoord 'schijnzelfstandigheid' maar moeilijk kan hard maken. Elke zelfstandige die een dienst levert, is immers afhankelijk van zijn klant.

Beachcomber

#5 , 05 mar 2008 14:37

Ik zou heel hard opletten met de schijnzelfstandigheid. Dit is niet zo moeilijk hard te maken als men denkt, van de 6 zaken ivm met schijnzelfstandigheid die ik heb behandeld (als advokaat of als sociaal jurist bij een consultancykantoor) heb ik er vier waarin de 'werkgever' van de schijnzelfstandige tot zeer zware strafrechterlijke en/of administratieve boetes zijn veroordeeld.

De fiscus, de RVA en de RSZ (vooral die twee laatsten) zijn zeer strikt op dat vlak en halen alles uit de kast als zij schijnzelfstandigheid vermoeden.

Meer info vindt je hier:

http://www.sd.be/site/website/be/nl/300 ... 0C/30B31C/

C.M
Topic Starter

#6 , 05 mar 2008 19:56

Hallo,
Bedankt voor jullie reactie wat Beachcomber meedeeld verklaard voor my al veel.Die chef waarover ik verteld heb kan zich zeer veel permitteren in de firma,teveel eigenlijk.Wij worden uitgescholden met de mooiste namen ,allemaal zogezegd om te lachen,onrechtstreeks bedreigd en dat moeten wij allemaal zomaar blijven pikken.We zijn ermee naar de bazen gestapt maar blijkbaar heeft hij zich hier goed uitgepraat(hij kan zich zeer charmant voordoen) want inplaats van hem zijn wij eens goed op ons plaats gezet met de mededeling dat we hem moeten gerust laten en dat hij chef blijft.Het gevolg is natuurlijk dat hij nu triomfeert en hij terug begint met zijn spelletjes.Daarom dacht ik dat hier misschien iets meer achter zat dat hij hier zomaar mee wegkomt,op onze bazen moeten we niet meer rekenenen zoveel is zeker .
groeten C.M

Terug naar “Andere”