Huur + domicilie HELP

Cristy
Topic Starter

Huur + domicilie HELP

#1 , 05 mar 2008 12:28

Hallo,

Mijn vriend en ik zouden graag gaan samenwonen maar zijn vader wil dat zijn domicilie op zijn ouderlijk huis blijft staan.

Mijn vriend is doctoraat student en dus nog ten laste van zijn ouders.
Kan hij dan mee een huurcontract tekenen of moet ik dat dan op mijn naam alleen nemen?

Zijn er geen risico's voor mij als hij niet op het contract staat en mag hij dan wel bij mij wonen wettelijk??

Kan iemand me verder helpen?

Bedankt!

Groetjes Cristy

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
dieke

#2 , 05 mar 2008 13:44

Je moet je domicilie daar plaatsen, waar je hoofdverblijfplaats is.

Cristy
Topic Starter

#3 , 05 mar 2008 14:27

Dus als zijn vader niet toegeeft kunnen we niet gaan samenwonen?

Reclame

Beachcomber

#4 , 05 mar 2008 15:12

Tuurlijk wel.

Het is niemand verboden een huurcontract te ondertekenen. Jij en je vriend kunnen dus probleemloos samen een huurcontract aangaan, je vriend blijft zijn woonplaats dan gewoon behouden bij zijn ouders, zijn verblijfplaats wordt dan jullie stek.

Jij kan je probleemloos domicilieren op je nieuwe adres, als dit toegestaan is door de verhuurder.

dieke

#5 , 05 mar 2008 22:30

Tuurlijk wel.

Het is niemand verboden een huurcontract te ondertekenen. Jij en je vriend kunnen dus probleemloos samen een huurcontract aangaan, je vriend blijft zijn woonplaats dan gewoon behouden bij zijn ouders, zijn verblijfplaats wordt dan jullie stek.

Jij kan je probleemloos domicilieren op je nieuwe adres, als dit toegestaan is door de verhuurder.
Ahum... dit vind ik ver over de schreef!!!

@TS: Wat Beachcomber hier vertelt, is ronduit tegen de wet! Als je vriend met jou gaat samenwonen, moet hij zich, wettelijk verplicht, net als jij, op dat nieuwe adres domiciliëren!

Beachcomber

#6 , 06 mar 2008 10:41

Fout, als de vriend nog ten laste van zijn ouders blijft ligt het centrum van levensbelangen aldaar, aangezien hij daar zgz eten en onderdak krijgt.

Het feit dat je een tweede verblijf huurt maakt niet dat je jezelf daar dient te domicilieren, vergelijk het met een studentenkot.

Het zou enkel tegen de wet zijn indien de domiciliatie van de vriend zou moeten dienen om bepaalde fiscale of sociale voordelen te krijgen of bepaalde verplichtingen te ontlopen. Het feit dat je vriend nog ten laste is en dus geen direct voordeel heeft om zich op de plaats waar jullie gaan wonen niet te domicilierren maakt dat geen enkele instantie daarover zal vallen.

De werkelijke woonplaats is een totaal verschillend begrip als de werkelijke verblijfplaats en beiden moeten niet noodzakelijk samenvallen. De vriend is geen vreemdeling, maar een Belg en is dus gerechtigd om te gaan en te staan waar hij wilt, zolang hij de wettelijke beperkingen naleeft, wat hij in dit geval doet.

Terug naar “Huren”