Zonnepanelen plaatsen als huurder op de huurwoning

KiCra
Topic Starter

Zonnepanelen plaatsen als huurder op de huurwoning

#1 , 06 jun 2014 10:31

Graag zouden mijn man en ik zonnepanelen plaatsen op onze huurwoning. De panelen en volledig installatie zijn eigendom van mijn man. Hij heeft ze in zijn scheiding overgekocht van zijn ex-vrouw.
Momenteel huren wij een woning en we zouden dus graag onze eigen panelen installeren op het dak.
Mijn man is zelf installateur van zonnepanelen dus hij kan dit met minimale schade aan het dak. De enige schade komt er omdat sommige dakpannen ingeslepen moeten worden.
We hebben al aan onze huisbaas laten weten dat we die dakpannen uiteraard allemaal zouden vervangen door nieuwe als wij ooit zouden vertrekken. We zouden dan het dak achterlaten in de staat waarin het was.

Elektriciteitsverbruik wordt volledig door ons betaald uiteraard en zou dus drastisch kunnen dalen voor ons. Ook certificaten staan op naam van mijn man.
We willen echt geen schade aan het huis maken, dat zal ook niet gebeuren. We zouden eigenlijk graag het huis willen kopen, maar haar vraagprijs ligt enorm boven de geschatte waarde en verandert telkens we haar spreken.

Mijn vraag is: kunnen we deze zonnepanelen plaatsen op het dak zonder hierover een akkoord te moeten sluiten met onze huisbaas? Zij is namelijk niet echt open voor discussie, wil een deel van de opbrengst (en dat willen wij absoluut niet) en weigert elke vorm van herstellingen uit te voeren (voor haar is alles onderhoud en dus op onze kosten).

Wat zijn de risico's als we die panelen op het dak leggen?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sloeberken

#2 , 06 jun 2014 10:41

Voor zo een ingrepen heb je het akkoord met u verhuurder nodig. Denk als u later verhuisd dat je ze niet zult mogen afbreken. Is er geen mogelijkheid deze in u tuin te plaatsen.
Zonder geschreven en getekend akkoord zou ik ze niet plaatsen.

Huurwet 2014: http://justitie.belgium.be/nl/binaries/ ... 138431.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

KiCra
Topic Starter

#3 , 06 jun 2014 11:05

In de tuin plaatsen is geen optie. Ze moeten op het dak of nergens..

Maar wat is het risico als we dit toch zouden doen? Welke sanctie staat daar tegenover?
We hebben uiteraard nog niets beslist, maar willen weten wat we eventueel kunnen verwachten.

Reclame

roharro

#4 , 06 jun 2014 11:07

Het risico is dat u ze moet afbreken.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

bambipower

#5 , 06 jun 2014 11:44

er zal natuurlijk ook wel andere schade optreden buiten die dakpannen. De kabels moeten vastgemaakt worden in muren, dus gaatjes boren, etc...

Ik zou er als huisbaas ook niet zo scheutig op zijn. Zelf heb ik er geen voordeel aan, en... loop het risico dat er toch wel meer schade achterblijft, dan dat er op voorhand gezegd wordt.

mava105
Juridisch actief: Nee

#6 , 06 jun 2014 12:22

Volgens mij kan de verhuurder niets zeggen als je ze plaatst en terug afbreek en de schade hersteld bij vertrek.
Je laat het pand achter in de straat zoals je het gekregen hebt.
Waar ergens in de huurwetgeving staat dat je dat niet zou mogen? Heb het althans niet gevonden of ik zou er moeten overgekeken hebben

KiCra
Topic Starter

#7 , 06 jun 2014 12:27

Dat begrijp ik volkomen. In eerste instantie zouden we dit allemaal graag in overleg met onze huisbaas willen doen, zoals het hoort.
Mijn man is installateur en heeft al talloze installaties geplaatst zonder schade. De gaatjes die eventueel geboord moeten worden, zijn niet groter dan wat je boort om een plank aan de muur te hangen.

Communicatie met onze huisbaas verloopt echter heel moeizaam. We willen best een overeenkomst maken, maar wat zij onder andere daarin wil is dat wij dan instaan voor ALLE schade aan het dak.
Maw, ook schade die niets te maken zou hebben met de zonnepanelen. Elke schade die er is aan het huis, verhaalt zij op "onderhoud" en dus op onze kosten. We hebben ook de zolderverdieping opgesplitst in 3 slaapkamers en volledig gerenoveerd.
Dit was in overeenkomst met haar en ze zou een deel van de kosten betalen. Dat heeft ze echter niet gedaan, ze betaalde enkel de vloer. De rest vond ze maar luxe van ons terwijl er iets anders op papier overeengekomen was.
Zo zijn er nog voorbeelden. Wij betalen elke maand netjes onze huur en zeuren niet te vaak omdat we eigenlijk heel graag daar willen blijven. Het liefst van al zouden we het huis kopen, maar ze verandert telkens de prijs of zegt dan opeens weer dat ze niet wil verkopen.
We kunnen er dus echt niet op rekenen en hebben nu onze zonnepanelen op een palet staan zonder dat ze voor iemand iets opbrengen.

Wat kunnen wij doen en wat kan zij doen? Dat is me niet duidelijk.

KiCra
Topic Starter

#8 , 06 jun 2014 12:30

Volgens mij kan de verhuurder niets zeggen als je ze plaatst en terug afbreek en de schade hersteld bij vertrek.
Je laat het pand achter in de straat zoals je het gekregen hebt.
Waar ergens in de huurwetgeving staat dat je dat niet zou mogen? Heb het althans niet gevonden of ik zou er moeten overgekeken hebben

Inderdaad, dat dacht ik ook, maar ik hoor ook allerlei andere zaken. Zoals dat dit structurele werken aan het huis zouden zijn. Maar wat me niet duidelijk is, is de sanctie die daarop staat.
Als het ergste dat ons kan overkomen is dat we ze er opnieuw moeten afhalen, dan lijkt me dat een klein risico. Maar als ze kan beweren dat het haar eigendom is omdat het vast hangt aan het huis, dan wordt het bijvoorbeeld een heel ander verhaal.

roharro

#9 , 06 jun 2014 12:34

Ook het huurcontract eens grondig nakijken. Dikwijls staan daar bepalingen in die hier relevant kunnen zijn.
Dikwijls dat de verhuurder kan kiezen tussen eisen terugstellen oorspronkelijke staat ofwel dat het zijn eigendom wordt.

Ik zou het niet doen zonder duidelijke schriftelijke overeenkomst met de verhuurder.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

bambipower

#10 , 06 jun 2014 12:56

Een huurder die zonnepanelen wil plaatsen op het dak van de woning die hij huurt, heeft daarvoor de toestemming van de verhuurder nodig. Vraagt hij die niet, dan kan de eigenaar eisen om de zonnepanelen te verwijderen en het dak in zijn oorspronkelijke staat te herstellen. Of: hij kan de panelen op het einde van de huur gratis opeisen.
http://moneytalk.knack.be/economie/geld ... 283356.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

bambipower

#11 , 06 jun 2014 13:02

vergeet ook niet, dat
- door het maken van 3 slk op de zolder, het kadastraal inkomen van de woning stijgt (dus kost voor je huisbaas)
- en dat door het plaatsen van de zonnepanelen de brandverzekering kan duurder worden
http://ikgabouwen.knack.be/bouwen-renov ... 385730.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

KiCra
Topic Starter

#12 , 06 jun 2014 16:37

vergeet ook niet, dat
- door het maken van 3 slk op de zolder, het kadastraal inkomen van de woning stijgt (dus kost voor je huisbaas)
- en dat door het plaatsen van de zonnepanelen de brandverzekering kan duurder worden
http://ikgabouwen.knack.be/bouwen-renov ... 385730.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Die 3 slaapkamers waren allemaal op papier vastgelegd. Dat was besproken. We kunnen onmogelijk 3 kamers maken van 1 grote ruimte door enkel vloer te leggen...
Ik zou het ten zeerste betwijfelen dat ze al die aanpassingen heeft aangegeven.
Brandverzekering laten nakijken wil ze sowieso niet doen, dat weten we al.

In de huurovereenkomst staat dat we de woning moeten achterlaten in de staat waarin ze zich bevond.
Plaatsbeschrijving is gemaakt met 1 verdieping boven, de 3 slaapkamers staan ook nergens in een nieuwe plaatsbeschrijving trouwens.

mava105
Juridisch actief: Nee

#13 , 06 jun 2014 18:23

Het risico is dat u ze moet afbreken.
Dat zal dan van de vrederechter afhangen, en kan alleen geëist worden bij het einde van de huur.

Terug naar “Huren”