kleinschalige evenementen als particulier

tienne
Topic Starter

kleinschalige evenementen als particulier

#1 , 06 jun 2014 19:54

Hallo,

Ik heb een vraagje.

Ik zou graag kleinschalige, alternatieve evenementen organiseren maar vraag me af of ik dit zomaar mag?

Ik heb een eigen weide waar alles zou doorgaan.
Het zou voor een keer of 4 a 6 per jaar zijn voor groepjes van max. 20 personen.
Ik vraag geld per persoon, maar dit is voor de mensen te betalen die de dingen begeleiden (bv. zweethut, trancedans,.... )
Mogelijks hou ik er ook nog iets aan over, maar mssn kan ik dat zien als 'huren van de weide', gebruik wc en het werk voor het organiseren?

Graag wat meer info

Mvg,
Tienne

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 06 jun 2014 21:34

- Toelating gemeente vragen
- Decreet op geluidsnormen
- Toelating politie/brandweer
- Veiligheidsanalyse
- Verzekering

Denk maar aan de carnaval vereniging die nu miljoenen Euro's kunnen ophoesten.
Als privé persoon zou ik er niet aan beginnen.

Mogelijk een vzw oprichten en ... ik weet uw leeftijd niet maar eens met de jeugddienst/evenementendienst van de gemeente gaan babbelen met de vraag wat kan en hoe organiseren.

tienne
Topic Starter

#3 , 06 jun 2014 23:27

Hallo,

Voor zover ik weet mag er toch enig lawaai zijn tot 22u?
Voor de trancedans zal dit met live muziek zijn, zonder boxen of versterkers... ik denk niet dat wij boven de geluidnormen zullen gaan.

Brand op een open stuk weide zie ik ook niet direct gebeuren en qua verzekering heb ik familiale en burgerlijke aansprakelijkheid.
Zou dit voldoende moet zijn op vlak van verzekering?

Ik ga de gemeente wel eens aanschrijven, da's een goed idee.

Tienne

Reclame

roharro

#4 , 06 jun 2014 23:33

Brand op een open stuk weide zie ik ook niet direct gebeuren en qua verzekering heb ik familiale en burgerlijke aansprakelijkheid.
Zou dit voldoende moet zijn op vlak van verzekering?

Daar dient een familiale verzekering niet voor. Dergelijke evenement is immers geen "familiaal" risico en daarom ook uitgesloten in dergelijke polissen.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

de reden

#5 , 07 jun 2014 12:56

waarom maak je er geen wijkfeest van ? bij onze gemeente krijg je dan 250€ subsidie als het voor 1 dag is en 500€ voor een weekend
met wat sponsoring en opbrengst bbq + pannenkoeken kom je normaal uit de kosten

wij geven in de wijk een nieuwjaarsdrink voor de wijk en organiseren een wielerkoers voor de jeugd met de winst
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Franciscus

#6 , 07 jun 2014 13:05

Gezien er inkom wordt gevraagd zal uw familiale noch uw brandverzekering tussenkomen.
Stel dat er een ongeval gebeurt, u betaald voor de rest van uw leven aan de slachtoffer(s).
Het is trouwens verboden een vuur te maken op minder dan 100 meter van bewoning. Het is eveneens verboden in de meeste gemeenten een kampvuur te maken zonder toestemming brandweer.
Doe zulke zaken NOOIT zonder een specifieke evenementenverzekering.
Het is een fabel dat u lawaai mag maken tot 22 uur als het overlast is kan politie om het even wanneer optreden.
Daarbij politie kan eveneens het evenement stopzetten, zowel gerechtelijk als bestuurlijk zijn er voldoende mogelijkheden.
Doe zoals boven is aangegeven door mij en door de reden . U kan het indien het voldoet aan de voorwaarden perfect legaal en zonder problemen.

tienne
Topic Starter

#7 , 08 jun 2014 19:54

En wat als ik de weide gewoon verhuur en er iemand anders iets op organiseert?
Blijf ik dan enige verantwoordelijkheid hebben of is het enkel de organisator?
Voor deze keer ga ik zelf zorgen dat alles in orde is, maar voor de toekomst zou ik het evt. zou kunnen doen...

Ik heb al gemaild naar de gemeente voor info en aanvraag en dinsdag bel ik ook eens naar de verzekering evt. verzekering voor 1 dag/avond? Of bestaat dit niet?
Ik zie wel wat ze zeggen wat ik moet doen...

Bedankt voor de info en tips!

Franciscus

#8 , 11 jun 2014 22:59

Een weide = landbouwactiviteiten .... iets anders zal u volgens mij zo wie zo een toelating moeten hebben.
Zeker gezien u inkom vraagt en vat dat ogenblik is het openbare plaats en is politie perfect bevoegd om op te treden.

zertyx

#9 , 12 jun 2014 09:57

En wat als ik de weide gewoon verhuur en er iemand anders iets op organiseert?
Blijf ik dan enige verantwoordelijkheid hebben of is het enkel de organisator?
Voor deze keer ga ik zelf zorgen dat alles in orde is, maar voor de toekomst zou ik het evt. zou kunnen doen...
Als u een huurcontract opstelt en hierbij expliciet voorziet dat de huurder alle vereiste vergunningen moet aanvragen en aansprakelijk is voor alle schade (aan het terrein en aan derden), en hij u hierbij dient te vrijwaren voor alle mogelijke aanspraken die ontstaan door de activiteiten die hij organiseert, dan kan uw verantwoordelijkheid met betrekking tot het evenement inderdaad op de organisator worden afgeschoven.

Het blijft natuurlijk opletten indien u zelf feitelijk de organisator blijft en iemand anders op papier aanstelt als officiële organisator. Stel dat u toch wordt aangesproken in rechte, en de huurder blijkt insolvabel, dan kan hij u ook niet vrijwaren...

Terug naar “Andere”