Toegang tot ruimte waar stookoliemeter staat en verwarming

A.B.
Topic Starter

Toegang tot ruimte waar stookoliemeter staat en verwarming

#1 , 07 jun 2014 14:51

Het betreft hier een contract van korte duur ingegaan op 01/10/2012
De verhuurder heeft in april van vorig jaar een geschreven kladje binnengegooid bij me waarop de afrekening van de stookolie op staat. Nu twijfel ik aan deze afrekening aangezien ik evenveel moet betalen als de andere bewoners maar er maar een paar maanden woonde. Na veel aangetekende brieven naar vraag naar facturen heeft hij een kopij gegeven van een factuur van januari 2012 dus 10 maanden voor ik er woonde zijn argument is dat er nog mazout in de ketel zat toen ik daar kwam wonen tot daar ben ik mee maar de tweede factuur is van een levering van december 2012 dus 2 maand nadat ik er ingetrokken was. Dus zoveel kan er niet meer in gezeten hebben toen ik er kwam wonen. Ook is gebleken bij andere huurders dat hij gefoefeld heeft met de afrekening en meer mazout de meter aangeeft dan het verbruik aangezien ze de verwarming afgelegd hebben binnen. Maar mijn grote probleem is dat wij geen toegang hebben tot de ruimte waar de verwarmingsketel en de meter hangt. Ik betaal maandelijks een provisie en elk jaar in juni legt hij op eigen houtje de ketel af omdat volgens hem je niet moet stoken in de zomer. toen ik hem in september vroeg om de ketel terug op te zetten omdat het koud werd heeft het meer dan een maand geduurd voor dat hij dit deed. Politie doet hieraan niks.
Het enige dat ik wil is dat ik ten alle tijden kan controleren wat mijn meterverbuik is zodat ik het in het oog kan houden en dat ik de ketel kan opzetten als deze uitgaat. Dus toegang tot de ketelruimte.
Ik vindt hier op het forum allerlei info terug over electriciteitsmeter en gasmeter maar niet over stookoliemeters.
de punten waar ik van denk dat ik dit recht heb is omdat ik maandelijks commisie betaal en voor de veiligheid als er brand uitbreekt kan er niemand binnen en als hij uitgaat kan ik hem bellen en kan het tot zelfs meer dan een maand duren voor hij deze opzet

is hier een wettekst over of een wooncode dat zegt dat ik toegang moet hebben of niet?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 07 jun 2014 15:43

Identiek als water en aardgasmeters.

Indien de verhuurder niet wenst toe te geven is er enkel het vredegerecht dat je zal kunnen helpen.

roharro

#3 , 07 jun 2014 18:24

Aangezien u in een appartementsgebouw woont heeft het niet veel zin om het globale verbruik van het gebouw op te volgen.
Staan er geen meters op de individuele radiatoren? Zonder dergelijke meters is immers geen individualisatie mogelijk bij collectieve verwarmingssystemen.
In gebouwen met collectieve verwarmingssystemen (toch alle gebouwen mij bekend) heeft enkel de syndcius en eventueel een vertrouwenspersoon (voor noodgevallen) toegang tot het stooklokaal.
In enkele gevallen waar dat oorspronkelijk niet het geval is werd dat na stemming door de AV gewijzigd na slechte ervaringen met onoordeelkundig "gepruts" aan het verwarmingsysteem door onbekenden.

Ook indien u tijdens de stookperiode geen verbruik had binnenin uw appartement zal u waarschijnljk een bedrag moeten betalen aangezien bij de afrekening steeds een bepaald percentage van het totaalverbruik proportioneel aan alle appartementen wordt aangerekend (o.a. voor warmteverlies van de buizen, eventueel verwarming gemeenschappelijke ruimtes enz.)
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Reclame

A.B.
Topic Starter

#4 , 07 jun 2014 19:02

Of er apparte meters zijn weet ik niet. We mogen niet binnen of de meters zien. Maar er is gebleken dat hij gesjoemeld heeft met andere huurders. Ook is gebleken dat de studio beneden elektriciteit verbruikte van mijn meter. Hij inde elke maand provisie van die huurster voor elektriciteit maat vertikt het om de kosten aan mij te betalen. En iedere huurder moet een ander bedrag stookoliekosten betalen. Het heeft idd geen nut om het globale verbruik te meten maar ik wil het in het oog kunnen houden. Er is geen vertrouwenspersoon binnenkort vertrekt hij op reis is er iets tja moete wachten. Daarom dat ik wil weten of er wettelijk iets is vast gelegd

mava105
Juridisch actief: Nee

#5 , 07 jun 2014 19:53

Of er apparte meters zijn weet ik niet.
Die metertjes kan je toch gewoon zien op IEDERE radiator in uw appartement of studio. Gewoonlijk staan ze in het midden van de radiator.
Zijn er misschien quotiënten per woonst bepaald, en wordt de verwarming op die basis doorgerekend.?

roharro

#6 , 07 jun 2014 20:07

Of er apparte meters zijn weet ik niet.
Die metertjes kan je toch gewoon zien op IEDERE radiator in uw appartement of studio. Gewoonlijk staan ze in het midden van de radiator.
Zijn er misschien quotiënten per woonst bepaald, en wordt de verwarming op die basis doorgerekend.?
En wat staat er ivm verwarming in het huurcontract?
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

KJ86

#7 , 07 jun 2014 20:48

Als je geen weet hebt van caloriemeters zullen er waarschijnlijk geen zijn. Dan neemt de verhuurder de totaalfactuur die hij aan u bezorgd heeft en past hij er een verdeelsleutel op toe. Het meest logische zou een verdeelsleutel zijn aan de hand van de energieprestatiecertificaten. Als die nog niet beschikbaar zijn zal het aan de hand van de oppervlakte van het appartement zijn.

Terug naar “Huren”