zwanger/werkverwijdering

amadeus
Topic Starter

zwanger/werkverwijdering

#1 , 03 jun 2014 21:11

Mijn vrouw is zwanger en werkt in een labo. Ze heeft denk ik verschillende wettelijke opties en wil even wat meer duidelijkheid.
De arbeidsgeneesheer en het werk hebben al vermeld dat ze eventueel mag thuislbijven (werkverwijdering) ofwel aangepast werk

Optie 1: Volledige werkverwijdering: Dan krijgt ze als ik het goed opheb 78,237% van haar brutoloon?
--> Worden hierop dan nogmaals belastingen genomen zoals op het normale brutoloon?

Optie 2: Aangepast werk: Ze werkt niet meer in het labo en mag blijven werken voor haar huidige loon

Optie 3: Ik dacht dat het ook mogelijk was om gedeeltelijke werkverwijdering toe te passen. Is dit dan bijvoorbeeld 3/5 werken(aangepast werk) en dan 2/5 thuis te blijven "werkverwijdering". Mag ik er dan van uitgaan dat 3 dagen normaal loon wordt gegeven en 2 dagen 60 % door gedeeltelijke verwijdering? Of zie ik dit te simpel?

Ik zoek financieel het meest voordelige op, ook rekening houdende met verdere periodes of nadelen. (ik weet dat er ook zo iets bestaat als beperkingen van de uitkeringen die je kan krijgen omdat er een maximum is)

Graag wat meer informatie want dit is geheel nieuw voor mij

Bedankt Iedereen!!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Juridisch actief: Ja

#2 , 10 jun 2014 10:27

optie 1: klopt. Belastingen worden geheven alsof men ziek is (kan verminderd belast worden)
optie 2: klopt
optie 3: klopt, berkening valt soms wel nadeliger uit dan optie 1

Reclame

Terug naar “Andere”