Verlaagd btw-tarief zonder bouwvergunning

LeenW
Topic Starter

Verlaagd btw-tarief zonder bouwvergunning

#1 , 12 jun 2014 16:26

Geschil met de controleur, maar ik kan zijn standpunt ook wel ergens begrijpen. Ik hoop dat iemand hier uitsluitsel kan geven, want om zoiets voor de rechtbank te laten komen..

De feiten:
Persoon zet garage zonder bouwvergunning aan 6%. Alle vereisten voor het verlaagd btw-tarief zijn voldaan. Los van de (terechte) boete voor dit te doen zonder bouwvergunning, wordt door de btw ook de 6% verworpen. De controleur is niet akkoord met de toepassing van het verlaagd btw tarief, aangezien de aard van de werken niet officieel bevestigd kan worden bij gebrek aan bouwvergunning en plannen. Volgens mij is dit echter nooit een vereiste geweest. De controleur gaat daarmee akkoord, maar hij is van mening dat elke afwijking van het normale tarief aangetoond moet kunnen worden, en dat hier de aard van de werken niet officieel kan worden vastgesteld.

Dus mijn vraag, is hier een circulaire, parlementaire vraag, beslissing of rechtspraak rond?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Juridisch actief: Nee

#2 , 12 jun 2014 16:40

Zit die garage vast aan een bestaand gebouw van minstens 15 jaar oud? Indien ja is het een verbouwing aan 6 %
Indien niet en is het dus een losstaande garage is het een nieuwbouw en dus 21 %

LeenW
Topic Starter

#3 , 12 jun 2014 16:49

Zoals ik al zei, de vereisten voor het verlaagd btw-tarief zijn voldaan. Het is trouwens 5 jaar en een losstaande garage bij een woning mag ook. Maar dat was mijn vraag niet.

Reclame

LeenW
Topic Starter

#4 , 13 jun 2014 21:54

Niemand?

guy263202

#5 , 14 jun 2014 12:44

Ook een garage achteraan in de tuin die niet aan de woning grenst kan tegen 6% BTW. Het moet duidelijk
zijn dat de woning bij de garage hoort en dus daarvan DEEL UITMAAKT.
Een garage voor verhuur is dus uitgesloten.

In de mate waarin voldoende duidelijk is dat de garage bij de woning hoort, aanvaardt de BTW
de bouw aan 6%, hiervan zijn genoeg artikels geschreven.

Heden is het niet verplicht tot een cumul van 40m² aan bijkomende bouwwerken aan een woning
een stedenbouwk. vergunning te hebben.

Zeker te verdedigen voor de rechter mits het voorleggen van foto's.

Het is de aannemer die de factuur uitschrijft aan 6% BTW die aansprakelijk is voor het toegepast BTW - tarief
tenzij de bouwheer een vals attest heeft uitgeschreven ivm de ouderdom van de woning 5j.

LeenW
Topic Starter

#6 , 14 jun 2014 13:52

Danku Guy, voor de aannemer maakt het tarief natuurlijk niet uit, maar de klant wil enkel de 6% betalen en de controleur wil dat de aannemer aan 21% factureert. De aannemer zit dus met het probleem, hoewel de discussie eigenlijk tussen de klant en de Fiscus is.

guy263202

#7 , 14 jun 2014 23:09

Vraag de aannemer naar de naam van de controleur BTW en het nummer van het BTW-kantoor waaronder die valt
Bel vervolgens naar de BTW - controle en vraag een afspraak met diens chef ( 'eerst aanwezend inspecteur' )
Neem een paar foto's van het huis + garage waarop het duidelijk moet zijn dat de garage bij de woning hoort
Neem het KB mee (zoek eens even op internet) waarin staat dat 40m² bijgebouwen te bouwen
zijn bij een woning zonder stedenbouwkundige vergunning (= administratieve vereenvoudiging)
Neem het papier mee ivm de eerste bepaling v/h kadastraal inkomen van de woning
(het jaar ervoor wordt aanzien als eerste ingebruikname) om de 5j ouderdom van de woning te tonen.

Leg alles voor aan die persoon.

Opgelet: de btw kan deze gegevens doorspelen voor herziening (stijging) van het KI en dus stijging van de jaarlijks
te betalen voorheffing...

LeenW
Topic Starter

#8 , 15 jun 2014 01:04

Die 40m² is helaas niet van toepassing, aangezien er al een vrij groot poolhouse stond. Heb al eerder telefonisch contact gehad, de eerstaanwezend inspecteur volgt zijn controleur. Zonder bouwvergunning willen ze geen afwijking van het normale tarief toestaan.

Ik ga de aannemer gewoon de factuur aan 6% laten opmaken. Hij heeft een attest, dan gaat de verantwoordelijkheid naar de bouwheer. Moet hij het maar voort uitzoeken met de fiscus.

Bart 01

#9 , 16 jun 2014 10:45

Mijn inziens voegt de controleur zelf een voorwaarde toe aan de wet door een bouwvergunning te eisen om de aard van de werken vast te stellen.
De basis voor dit verlaagd tarief staat uitvoerig beschreven in Aanschrijving nr. 6 dd. 22.08.1986. Hier wordt nergens melding gemaakt van de noodzakelijkheid van een bouwvergunning om de aard van de werken vast te stellen. Feitelijke bewijzen zouden moeten volstaan. Vragen aan de ea. om deze voorwaarde schriftelijk voor te leggen?
Evenwel: ik kan de controleur ook wel ergens volgen ...

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”