Overgekeken. Maar het is nogal zinloos om dit te bedingen. Dan kan men beter bij zuivere scheiding van goederen blijven.Ok, maar hebt u gelezen dat ik schreef dat er een beding van terugname zal worden opgenomen bij het inbrengen in de gemeenschap ?
Ik had ergens gelezen dat een partner die bijvoorbeeld een grote som inbrengt in de gemeenschap, een beding van terugname kan opnemen, zodat hij, in geval scheiding, het ingebrachte bedrag terug uit de gemeenschap kan nemen, vooraleer de verdeling plaats vindt...
Mijn vraag is specifiek bedoeld in het geval er zo een beding van terugname is.
In het geval van mijn voorbeeld, zou het beding van terugname specificeren dat er bij scheiding 100k - 25k = 75k euro uit het gemeenschappelijk vermogen terug moet naar partner B.
Het is me niet duidelijk wie wat krijgt in dit geval...
Maar dan is die beperkte gemeenschap toch niet nodig?In breukdelen zegt u, ok, dat lijkt inderdaad het meest logische.
Bedankt voor uw antwoord.
Ter verduidelijking:
- De reden om het in gemeenschap te brengen is omdat er met dat geld later waarschijnlijk een vennootschap zal worden opgericht waarin beide echtgenoten zullen werken en aandeelhouder zullen zijn...
- Scheiding van goederen wordt gekozen omwille van medisch beroep van partner B (bescherming schuldeisers).
- Voorlopig zijn er geen kinderen, gezin is dus gewoon ons twee, voorlopig althans, hopelijk verandert dat -:).
Maar dan kan de "benadeelde" partij nog steeds compensatie vragen aan de andere ingeval van echtscheiding......aangezien het beding van terugname ook hier nog steeds aanwezig zal zijn (aangezien het rust op de aangewende financieringsmiddelen tot oprichting van die vennootschap).Dat zou inderdaad gaan.
Maar dan is de vennootschap voornamelijk van partner B en slechts voor een klein deel van partner A
(even ervan uitgaand dat het kapitaal nodig voor de onderneming gelijk is aan 125k euro)
De bedoeling is dat de onderneming (en daarbij horende waarde stijging) gelijk verdeeld wordt over de twee, bij eventuele echtscheiding.
Dat is in uw voorbeeld niet het geval.
Voor zover ik gelezen had is het mogelijk om in het beding van terugname te specificeren hoe berekend moet worden welk bedrag teruggenomen moet worden.
Ik dacht dat het mogelijk was overeen te komen, in het huwelijkscontract, dat enkel het bedrag zelf terug zou komen, zonder aanwinsten in rekening te brengen.
Is dit niet mogelijk ?