Mijn vader is vorig jaar overleden. Dit jaar werd het ouderlijk huis verkocht en de opbrengst werd verdeeld onder de drie kinderen en ons moeder. Onze ouders waren gehuwd onder het wettelijk stelsel zonder contract.
Eigenlijk was het de bedoeling dat wij ons deel van het huis niet wilden en dat dit naar ons moeder zou gaan, wij hadden nooit verwacht dat wij ons deel zomaar gingen "krijgen". Wij (de kinderen) vragen ons af waarom dit zo geregeld werd zonder dat wij daar iets konden inbrengen. Notaris zegt dat dit altijd zo wordt geregeld. Heb advocaat geraadpleegd, die zegt dat er normaal aan de kinderen gevraagd wordt of wij ons deel willen of niet. Dit is in de praktijk niet zo gebeurd, ons deel werd uitbetaald zonder dat wij dat gevraagd hadden. Ons moeder heeft met haar deel een appartement gekocht en dan was haar geld op. Nadien is er natuurlijk een hele discussie ontstaan omdat ons moeder dacht dat ons deel voor haar zou zijn. Om de lieve vrede te bewaren, hebben wij elk een derde van onze erfenis aan haar "gegeven". Zonder ook maar één letter op papier te hebben daarvan. Ik voel mij daar niet goed bij dat er daar niets van op papier staat, had liever gehad dat alles voordien op papier stond en dan kon ik er beter mee omgaan. Mijn vraag is nu wat wij dan eigenlijk precies moesten geregeld hebben voordien, moesten wij of de erfenis in het begin geweigerd hebben of kon de notaris toch nog een papier opgesteld hebben dat wij ons deel gaven aan ons moeder. Wat wordt er in de praktijk normaal gezien in deze situatie toegepast? Heeft iemand hier ervaring mee?