loonbeslag

Laura33
Topic Starter

loonbeslag

#1 , 19 jun 2014 12:58

Beste,

Ik heb een aantal schulden en de kans is groot dat ik loonbeslag zal hebben.

Ik heb wat informatie opgezocht, maar heb een antaal vragen.

tot 1069 euro kunnen ze niet aan mijn loon, juist?

mijn netto inkomen is momenteel 1.650 euro waarvan ik 600 euro alimentatie moet betalen (vonnis door de rechtbank)

mijn vraag was, zit de alimentatie in de 1069 euro al in of komt dat er bovenop en kunnen ze dus niets van mijn loon inhouden?

ook heb ik ergens gelezen dat kredieten verjaren na 10 jaar, is dit waar? kan een bank na 10 jaar nog altijd vorderingen doen?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Juridisch actief: Ja

#2 , 19 jun 2014 13:15

http://lib.ugent.be/fulltxt/RUG01/001/8 ... 001_AC.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
pagina 67 en verder.

Concreet: van de 1650 euro zal 600 euro naar de alimentatie gaan, daarna blijft er niks meer over om verder te verdelen aan de gewone schuldeisers. Hou rekening met het feit dat de schuldeisers wel uw inboedel kunnen aanslaan en openbaar verkopen.

Kredieten verjaren na 5 of 10 jaar, zie: http://www.elfri.be/verjaring-van-kredietschulden" onclick="window.open(this.href);return false; . Een bank kan natuurlijk een krediet van >10 jaar nog altijd opeisen, maar de verjaring op een verschuldigde betaling is 5 à 10 jaar. Zie: "De verjaring van een kredietschuld kan pas beginnen lopen vanaf het verstrijken van de termijn van het krediet of vanaf de opzegging van het krediet (art. 2257 B.W.)."

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#3 , 19 jun 2014 15:23

Concreet: van de 1650 euro zal 600 euro naar de alimentatie gaan, daarna blijft er niks meer over om verder te verdelen aan de gewone schuldeisers. Hou rekening met het feit dat de schuldeisers wel uw inboedel kunnen aanslaan en openbaar verkopen.
Dit is enkel zo indien voor dit onderhoudsgeld beslag gelegd wordt op het loon.

Reclame

Laura33
Topic Starter

#4 , 19 jun 2014 16:46

Momenteel is er nog geen loonbeslag, alimentatie betaal ik zelf.

Dus, kan er dan beslag gelegd worden op alles wat boven de 1069 euro is en word ik dan verondersteld om van 1069 euro 600 euro aan alimentatie te betalen en van 469 euro mijn huur + nutsvoorzieningen?

de reden
Juridisch actief: Nee

#5 , 19 jun 2014 17:23

Ik heb een aantal schulden en de kans is groot dat ik loonbeslag zal hebben.
waarom ga je niet naar het ocmw vragen voor een schuldbemiddeling voordat je in de problemen zit ?
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Laura33
Topic Starter

#6 , 19 jun 2014 17:40

Omdat ik dan jaren aan de schuldbemiddeling zit en als die schulden toch verjaard zijn, kunnen ze in principe niet aan mijn loon. Ik heb geen eigendom, geen inboedel, niets, alleen mijn loon en de schulden van meer dan 10 jaar terug.

Terug naar “Andere”