3-6-9-Feitelijk samenwonen - Eenzijdige opzeg - Huurwaarborg

AErikBE
Topic Starter

3-6-9-Feitelijk samenwonen - Eenzijdige opzeg - Huurwaarborg

#1 , 20 jun 2014 12:48

Beste,

Privé situatie kort geschetst om context weer te geven :
  • Eind november 2013 relatie begonnen, begin februari contract ondertekend (3-6-9) dat vanaf 1 Maart ingaat. Ikzelf woonde nog thuis, mevrouw had reeds een dakappartement maar vanwege huisdieren en toekomstplannen was gelijkvloers met tuin een betere keus. Mevrouw was echter 'vergeten' opzeg te doen waardoor ik nog enige tijd op haar appartement heb vertoefd. Begin Mei zijn we officieel in het nieuwe appartement ingetrokken. De huur van deze periode is geheel door mezelf betaald geweest. Sedert mid mei heb ik allerlei zaken ontdekt over deze toenmalige partner - Getrouwd (echtscheiding was nog bezig), Schulden, enz .. meer in detail wens ik liever niet te treden.

Gezien de ernst van de situatie heb ik zeer snel stappen ondernomen en heb ik het appartement met hulp van enkele vrienden en familie eind Mei met toezicht van politie zeer plots verlaten en mijn eenzijdige opzegging doorgestuurd naar de verhuurder - het contract zal vanaf 1/9 automatisch op mevrouw haar naam komen.

Ik vermoed dat merendeel van de situaties huurder-verhuurder betreffen maar in mij geval is het meer een huurder-huurder zaak terwijl de verhuurder ook in mijn richting pleit maar helaas niet veel kan doen gezien zij uiteraard zijn nieuwe huurster wordt en naar wat ik begrepen heb het allesbehalve een makkelijk proces is om iemand uit het appartement te zetten - Voor vele situaties allicht zeer begrijpelijk, in sommige situaties echter zeer frusterend.
Mevrouw is dus een samenwoonst begonnen met mij op basis van valse verklaringen: verzwijgen getrouwd te zijn, mijn geld gebruikt voor schuldaflossingen en rekeningen die dateren van 2013, .. - in het algemeen heeft zij misbruik van vertrouwen gepleegd - ikzelf ben van goede inborst en daar heeft ze (achteraf gezien) dus gebruik van gemaakt.
Contract gestart vanaf 1/3 2014 en officieel gaat het contract dus over op haar vanaf 1/09 2014 gezien ik eind Mei heb opgezegd. Mijn vragen naar jullie toe zijn:
- Totale huurwaarborg
  • Heb ik recht om deze op te eisen ? Deze is geheel door mezelf betaald en heb ik bewijs van. Kan hierdoor eventueel het huurcontract onwettig worden verklaard als zij dit niet bijstort ? Ik kan u zeggen dat de huisbaas alles zou doen om mij te helpen om haar eruit te zetten gezien de feiten die gepleegd geweest zijn op haar vorig appartement.
- Huur
  • Opzegtermijn is 3 maanden, in het contract staat vermeld 'Hoofdelijk en solidair aansprakelijk', gezien ik de voorbije 3 maanden volledig heb betaald - Heb ik recht om de huur niet te betalen en dit geheel aan mevrouw over te laten?
Terzijde heb ik ook een som geld dat zij me tegoed moet (o.a. laattijdige betalingen voor Gas en Elektriceit die dateren van september 2013 - heb ik onlangs bewijs van verkregen via Eandis), hier heb ik reeds een aangetekende brief voor verstuurd, deze is verleden woensdag beïndigd (had gevraagd om me het geld terug te storten voor die datum) maar het enige dat ik van haar heb vernomen is dat zij me a) zou beschuldigen van diefstal en b) beschuldigen van stalking - ze vermijd dan ook alle mogelijk contact - via politie heb ik wel vernomen dat zij hierover niets heeft om op te staan heeft gezien communciatie puur betrof betreffende goederen en geld.
Zeer belangrijk detail echter is dat een groot deel van het geld via een gemeenschappelijke rekening is betaald, ik ben echter steeds de donor geweest wat ik kan aantonen - haar financiele steun zou volgen maar is nooit gekomen ...

Alvast bedankt om te lezen en jullie raad.

Vriendelijke Groeten,

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sloeberken

#2 , 20 jun 2014 13:10

En heb je dit schriftelijk van de verhuurder dat je mag vertrekken zonder schadevergoeding, je blijft nog mede verantwoordelijk tot het betalen van de huur.

Hoofdelijke aansprakelijkheid van een persoon of rechtspersoon voor een verplichting betekent dat deze afzonderlijk gedwongen kan worden de verplichting na te komen, ook al zijn anderen ook aansprakelijk.
Uiteindelijk zal verhuurder enkel wensen dat de huur betaald word, door wie zal zijn zorg niet zijn. Of jij de waarborg gaat terug krijgen dat zou ik nog betwijfelen denk dat dit zal moeten geregeld worden tussen u en mevrouw. Zou me niet verwonderen dat dit zal moeten opgelost worden door de vrederechter, waar je best niet te lang mee wacht.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#3 , 20 jun 2014 13:27

het contract zal vanaf 1/9 automatisch op mevrouw haar naam komen.
[...]
Contract gestart vanaf 1/3 2014 en officieel gaat het contract dus over op haar vanaf 1/09 2014 gezien ik eind Mei heb opgezegd.
U kan niet eenzijdig opzeggen. Enkel als de verhuurder hiermee akkoord gaat kan u uit de huurovereenkomst verdwijnen. De verhuurder is misschien nu nog vriendelijk tegen u, maar als hij enkele maanden geen huur ontvangt en naar een advocaat stapt is de kans groot dat u samen met uw ex voor de vrederechter zal gedagvaard worden.

De verhuurder is niet verplicht u (een deel van) de huurwaarborg terug te geven. En als hij dat wel doet kan hij van uw ex niet eisen dat zij nog huurwaarborg bijbetaalt.

Als mevrouw de huur niet betaalt kan de verhuurder die van u vragen.

Iets anders is dat, vanaf het ogenblik dat u de woning verlaten hebt, en als uw ex nog in de woning blijft wonen, u de huur van haar kan terugvorderen als u die aan de eigenaar betaald hebt.

Reclame

AErikBE
Topic Starter

#4 , 20 jun 2014 14:06

Alvast zeer bedankt voor jullie advies.
Ik voeg nog het nodige toe aan dit gesprek later vanavond maar de situatie lijkt me dus niet al te rooskleurig in mijn geval ? Het lijkt me aangewezen ook dat ik mijn zaak voor het vredegerecht breng ?

KJ86

#5 , 20 jun 2014 14:17

Het ziet er inderdaad niet goed uit, maar de verhuurder is in hetzelfde bedje ziek, misschien kunnen jullie tezamen tot een oplossing komen.

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#6 , 20 jun 2014 14:18

Beste wat u kan doen is met de verhuurder spreken en trachten met hem tot een akkoord te komen.

AErikBE
Topic Starter

#7 , 20 jun 2014 20:54

Vanwege PM ,waarvoor dank, ga ik verder met de zaak via advocaat. De verhuurder heeft me reeds per mail bevestigd dat ik geen schadevergoeding hoef te betalen.

Terug naar “Huren”