Vaststelling bouwovertreding buur na compromis bouwgrond

Simon_D
Topic Starter

Vaststelling bouwovertreding buur na compromis bouwgrond

#1 , 20 jun 2014 17:25

Wij hebben een bouwgrond gekocht.
De compromis werd getekend 2 maand geleden, verlijden van de akte voorzien midden juli.

Volgens de stedebouwkundige reglementen mag men:
- ofwel de zijgevel van het hoofdvolume laten samenvallen met de perceelgrens;
- ofwel een minimale afstand van 4 meter tot de perceelgrens aanhouden.

Gezien bovenstaande regel en het feit dat de buurman een garage heeft aan de zijde van ons terrein, gingen wij ervan uit dat dit op 4m van de perceelgrens was. Nu blijkt dat de buurman zijn garage (secundair volume) gebouwd heeft op de perceelgrens.

Mijn vragen zijn:
- kunnen wij op basis van deze nieuwe informatie de koop ontbinden?
- wat met het voorschot dat reeds betaald werd en andere gemaakte kosten?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Simon_D
Topic Starter

#2 , 20 jun 2014 19:11

Ter verduidelijking:
De reden waarom de inplanting van de buur belangrijk is, is om dat dit de zuidkant is.
De afstand tussen de woningen zal dus maar 4 meter bedragen i.p.v. 8 meter. Gezien de hoogte van de garage (met zadeldak) zal de zuidermuur constant in de schaduw liggen...

roharro

#3 , 20 jun 2014 19:19

Staat er ergens gedefinieerd wat men verstaat onder hoofdvolume?
Is er gebouwd volgens de vergunde plannen?

Voor zover er werkelijk al een overtreding zou zijn kan men dat niet inroepen omdat het geen verdoken gebrek is van uw bouwgrond.
Die garage was immers zichtbaar.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Reclame

Simon_D
Topic Starter

#4 , 20 jun 2014 21:31

Roharro, alvast bedankt voor de input!

1) Het onderscheid tss hoofd en secundair volume wordt verduidelijkt a.d.h.v. enkele figuren. De garage is duidelijk een secundair volume.
2) Maandag ga ik langs bij stedebouw op het gemeentehuis, daarna hoop ik te kunnen antwoorden of de gegunde plannen respecteerd zijn.
3) De garage was idd zichtbaar. De perceelgrenzen waren dat niet (en waren ook niet af te leiden, we spreken hier over een nieuwe verkaveling met verschillende loten)... Het is blijkbaar gewoonte dat de landmeter het perceel afbakend na het verlijden van de akte.

Iemand anders een andere visie?

patjebrussel

#5 , 21 jun 2014 19:03

Die perceelsgrenzen waren alvast te zien op het bouwplan, en zal op het moment van die bouw wel uitgezet zijn geweest, anders kan men dat niet inplanten. Die waren dus zeker af te leiden.
als de vergunning is afgeleverd zoals het hoort, de bouw er is zoals het hoort, kan je mijn inziens weinig doen.

Simon_D
Topic Starter

#6 , 22 jun 2014 10:42

Ok, het al dan niet afleiden van de perceelgrens zal dus een moeilijk geval worden.

Wat bedoel je met "als de vergunning is afgeleverd zoals het hoort"?
Wat indien de gemeente een bouwvergunning heeft afgeleverd maar deze komt niet overeen met hun gemeentelijke bouwvoorschriften (wat volgens mij het geval is aangezien er geen uitzondering is toegekend voor de bouw van mijn buur)?

roharro

#7 , 22 jun 2014 12:29

De verkoper van uw grond heeft alleszins de bouwvergunning niet verleend (die er dus blijkt te zijn).
Waarop zou u dan beroep doen tov de verkoper van de bouwgrond om de verkoop nietig te verklaren?
Zelfs als er een bouwovertreding zou zijn en het is niet de verkoper die daaraan schuld heeft dan zie ik niet in waarom de verkoop niet geldig zou zijn.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

mava105
Juridisch actief: Nee

#8 , 22 jun 2014 12:32

Ok, het al dan niet afleiden van de perceelgrens zal dus een moeilijk geval worden.

)?
Door op de plaats wat rond te kijken en uw ogen te gebruiken moet het toch mogelijk zijn de perceelgrenzen terplaatse te zien. Zeker in een recente verkaveling moeten de hoekpalen van de landmeter nog niet zijn overwoekerd door gras en onkruid.

patjebrussel

#9 , 22 jun 2014 16:23

Wat bedoel je met "als de vergunning is afgeleverd zoals het hoort"?
Wat indien de gemeente een bouwvergunning heeft afgeleverd maar deze komt niet overeen met hun gemeentelijke bouwvoorschriften (wat volgens mij het geval is aangezien er geen uitzondering is toegekend voor de bouw van mijn buur)?
Maar je schreef zelf dat de muur van de garage op de perceelsgrens staat,...Je schrijft ook meteen over een bouwovertreding ?
Denk je nu werkelijk dat iedereen zomaar gaat opbouwen tegen de bouwvergunning in, in deze tijden van controles en boetes ?
De buur kon geen rekening houden met een ander, ook al zou hij dat gewild hebben, er stond niets. En hij zal de grens wel gerespecteerd hebben, anders kan je het gebouw niet inplanten.
vergissingen altijd mogelijk.
En misschien behoort de garage wel tot het hoofdvolume,. binnendeur en verwarming en ze behoort er toe, mijn inziens. Ik denk dat de garage wel tot het hoofdvolume behoort, een afzonderlijke garage, die je aan de buitenkant moet bereiken echter niet.
Verder over de schaduw,..ik veronderstel dat de garagemuur maar een normale hoogte heeft, dus een meter of 3. Je moet echt geen raketgeleerde zijn om dat even te berekenen hoeveel cm. dat schaduw gaat opleveren hoor op een lengte van amper 4 meter.

Stel, en stel dat je gelijk hebt, en dan ? Die garage opnieuw laten afbreken ?? Nog een reden te meer om je bouwgrond opnieuw te koop te zetten. Ze gaan je daar graag zien komen als buur.
Je bent niet tevreden met de inplanting van je gebuur, je wil om een andere reden van de koop vanaf ? Plotse aankoop ? Betaal schadevergoeding, en je bent er vanaf. Of bouw erop, en verkoop weer, kan je er nog winst mee doen.

giserke

#10 , 23 jun 2014 01:03

Het lijkt me weinig waarschijnlijk dat je zult kunnen afzien van de koop, zonder een schadevergoeding te moeten betalen aan de verkoper.
De situatie van dat perceel met dat van de buren, en naar allerwaarschijnlijkheid de grenspalen is zichtbaar ter plaatse.
De verkoper heeft geen zaken met wat de buren uitgespookt hebben, zolang die buur de grenslijn niet heeft overschreden.
Het is uw taak om met de stedenbouwkundige gegevens, en een inplantingsplan of opmetingsplan van het perceel aan de slag te gaan (liefst via een architect) om na te gaan wat mogelijk is.
En dit voor je de compromis tekent.

Terug naar “Kopen”