Ik ben als loontrekkende tewerkgesteld in een Belgisch filiaal van een Nederlandse firma waar ik samen met een collega de IT-afdeling beheer voor een internationale groep van firma's die alle tot dezelfde Holding behoren. De firma waar ik werk behoort eveneens tot die Holding en heeft buiten mijzelf en mijn collega geen andere werknemers in dienst.
Mijn werkgever wil nu de plaats van tewerkstelling van Belgie naar Nederland verplaatsen, op dezelfde locatie als waar de hoofdzetel van de Holding is gevestigd. De voornaamste reden hiervoor is dat de loonkosten in Belgie veel te hoog zijn en dat in de toekomst nieuw IT-personeel uit Nederland zal worden aangeworven met een contract onder Nederlands recht.
Voor mij en mijn collega zou het contract onder Belgisch recht behouden blijven met alle bestaande verworvenheden, buiten het feit natuurlijk dat we dagelijks een grotere verplaatsing moeten maken naar Nederland, met een firmawagen weliswaar.
Mijn vragen zijn:
- ben ik verplicht deze wijziging te aanvaarden? De extra afstand die ik moet afleggen is 60km per dag, voor mijn collega is dit zelfs 150km.
- als ik dagelijks in Nederland werk, gaat zich dan de Nederlandse fiscus en sociale zekerheid hier niet mee moeien?
- kan het Belgische filiaal blijven bestaan, als geen er locatie meer is in België?
- welke rechtbanken zijn bevoegd in geval van een conflict?
- zijn er nog andere consequenties verbonden aan deze wijziging?