Ik heb een vraagje: wij huren een appartement. Het is een gebouw met twee verdiepingen en vier huurders, eigenlijk vijf maar dat appartement is niet bewoond.
Geruime tijd hadden wij problemen met onze boiler. Verschillende keren kwamen ze van een firma om die te "maken". Al die keren dat er iemand langskwam hebben we gemeld dat de druk in de ketel steeds zakte. Nooit werd hier verder op gereageerd. Een half jaar geleden is men een nieuwe ketel komen zetten. Vooral omdat de vorige niet reglementair was.
Zelfs toen meldde we van het drukverlies.
Nu na zoveel maanden bleek er bij onze onderburen waterschade. De mensen hadden last van water op plafond en muren. Bij verder nakijken blijkt er een leiding van de verwarming onder onze vloer kapot.
Nu is het probleem dat de huisbazin kwaad is omdat wij niet vroeger gereageerd hebben. Maar uiteindelijk hebben wij al zolang gemeld van die druk in de ketel. Voor de rest is het zo dat wij niet kunnen zien wat er onder onze vloer gebeurd. Buiten op het terras zie je op de muur ook vocht. Daar is het probleem dat ik zelden op dat terras kom en mij ook niet buk om naar dat muurtje te kijken.
De vraag is nu: kunnen wij aansprakelijk gesteld worden of beschuldigd worden van nalatigheid. Het is eigenlijk ook zo dat de onderburen redelijk veel schade hebben. Maar zij hebben dat ook al een tijd gemeld en er werd laat gereageerd en ondertussen is het lek nog erger geworden. Een ander probleem is ook dat de onderbuur de ene keer meedoet met de huisbaas en de andere keer kwaad spreekt over de huisbaas.
Kunnen er ernstige gevolgen voor ons zijn?