probleem studentenkot

student23
Topic Starter

probleem studentenkot

#1 , 27 jun 2014 21:19

Hallo iedereen , ik zit met een groot probleem , ik huurde begin september een kot , alles verliep prima tot er wat wrijvingen ontstonden met een andere kotgenoot , ben toen in januari verhuisd naar een ander gebouw van dezelfde eigenaar. Van het vorige kot had ik een contract van september t.e.m juli , er is dan in december een onderverhuringscontract gesloten met een huurder die mijn kamer overnam. (oude huur verbroken ? )

Van het nieuwe kot heb ik nooit een contract gekregen en meermaals ook telefonisch contact opgenomen met de kotbaas maar nooit een contract , verwarming deed het niet , lawaaioverlast van het alarm (na bellen 5 dagen lang niemand komen kijken !) in februari uiteindelijk vertrokken en zelfs nog maart betaalt als opzeg nadat ik dit telefonisch gemeld had aan de kotbaas. Ik was namelijk voor niks verzekerd en mijn kamertoelage komt in het gedrang. Krijg nu maar tot december wat voor mij een financiele kater is.

Ik dacht namelijk dat een studentencontract verplicht schriftelijk moest zijn sinds de wet van 2007
. Ook mijn huurwaarborg heeft hij niet teruggegeven en zit nu met de angst dat hij die wil inhouden of zelfs de rest van het jaar wil laten betalen aangezien er niks schriftelijk is vastgelegd. Mischien kan hij zelfs de huur dubbel vragen ? De gelden van de onderhuurder moeten naar mijn rekening overgemaakt worden al staat er nergens dat ik ze moet overmaken aan de kotbaas in het onderverhuringscontract ,ik heb de laatste 3 maanden dan ook ingehouden als een soort van zekerheid aangezien ik niet weet wat meneer van plan is. Mischien is dit verkeerd maar ik kan amper rondkomen en wil mij ook niet laten kaalplukken

Wat zijn mijn rechten hier ?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 27 jun 2014 22:48

Kamertoelage? Nederland of België.
In elk geval ga eens langs de sociale dienst van uw hogeschool/universiteit.
Zo zou een studentencontract er uit kunnen zien
http://www.studentkotweb.be/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.khk.be/khk04/stuvo/pdf/opKot ... normen.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

student23
Topic Starter

#3 , 27 jun 2014 23:04

belgie is het

Reclame

Franciscus

#4 , 28 jun 2014 18:30

Welke organisatie betaald uw kamertoelage?
Gezien we niet over uw contracten beschikken wordt het moeilijk daarover iets te schrijven.
Vb van KOTWEB opgegeven maar in andere steden zijn soortgelijke contracten via de hogeschool of univ te gebruiken.
Gezien zijn gedrag is us verhuurder mogelijk ook niet zo goed bezig ( huisjesmelker).
Dus controle door vb in Antwerpen Krot-op zou misschien niet slecht zijn.
Anders
U hebt een contract van september tot juni met mogelijk bij 2de zit juli en augustus erbij.
U stopt dat contract in het midden van het jaar -- in principe kan dat niet dus zit u met de voorwaarden van uw eerste contract.
Is er een tweede contract afgesloten?
Als u klachten hebt tgo de verhuurder kan u dat best in een Aangetekend schrijven naar hem sturen ( alarm dat 5 dagen blijft afgaan - een geen politie die overlast/nachtlawaai komt vaststellen?)

Huur achterhouden is zeker geen goede stap als verhuurder naar vrederechter stapt zal de rekening gepresenteerd worden.

student23
Topic Starter

#5 , 29 jun 2014 02:44

Er is dus naast mijn oorspronkelijke contract dat van september tot en met juli liep , eind december een onderverhuurcontract gesloten tussen mij en de onderhuurder voor de resterende termijn. Ik heb voor de veiligheid toch maar de huur van de onderhuurder gestort om zelf niet in de fout te zijn.

Van kot waar ik dan tot maart gezeten heb is echter geen enkel contract afgesloten ondanks dat ik daar vaker om vroeg ivm verzekering.

Nu een bijkomende vraag , ik was zo naief om de sleutels persoonlijk te overhandigen maar heb hier geen bewijs van gehad , kan de kotbaas nu zeggen dat ik deze nooit afgegeven had en ik dus de huur moet betalen van eind december tot .... bij wijze van spreke oktober 2056 ?

De toelage verloopt via de universiteit.

Ik hoop dat ik mijn borg terugkrijg , heb ook 2 jaar geleden een soort van elektrischiteitsafrekening van 250 euro betaalt zonder dat er iets opstaat van aantal KwH ofzo, toen was ik niet op de hoogte , maar blijkbaar mocht dit niet. Kan ik dit terugvorderen? Ook een maand augustus heb ik 2 jaar geleden teveel betaald . Gelden deze betalingen als instemming of kan ik hier nog iets aan doen ?

Ik ben echt ten einde raad , ik werk iedere zomer hard voor mijn geld , moet iedere euro omdraaien en wordt nu gewoon uitgeperst :(

student23
Topic Starter

#6 , 29 jun 2014 02:46

Ook las ik ergens dat huurcontracten voor studenten vanaf juli 2007 verplicht schriftelijk moeten worden afgesloten ? Wat als dit niet zo is ? Want ik vind hier eerlijk gezegd niet veel van terug.

sloeberken

#7 , 29 jun 2014 08:04

Dan heb je het wettelijk recht dit te eisen. Dit doe je met een AS.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Franciscus

#8 , 29 jun 2014 13:27

Ga aub naar de sociale dienst van uw onderwijsinstelling ...met steeds andere stukjes info zijn wij niet veel en geven we ook onvolledige info.
Ter uwer info
brochure huren als hoofdwoonplaats
http://justitie.belgium.be/nl/binaries/ ... 138431.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Algemene huurwet indien deze niet over het hoofdverblijfplaats wonen gaat.
http://www.handelshuur.be/index.php?opt ... &Itemid=60" onclick="window.open(this.href);return false;
en kamerdecreet
http://www.khk.be/khk04/stuvo/pdf/opKot ... normen.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.wonenvlaanderen.be/onderste ... pectie_rwo" onclick="window.open(this.href);return false;

Terug naar “Huren”