Bedankt om te reageren Eylis

Mijn excuses dan voor de slechte terminologie, maar het klopt inderdaad wat je zegt. Ik heb net even gekeken in de akte van onze eot, en daar wordt blijkbaar melding gemaakt van de term 'omgangsrecht' voor de moeder (recht op persoonlijk contact), en niet bezoekrecht. Ik weet niet of ik gedeeld ouderlijk gezag heb; in onze eot staat: "de beiden partijen verklaren het gezag over de persoon en het beheer van de goederen van de kinderen toe te vertrouwen aan de vader". Verder wordt dan melding gemaakt dat blijkbaar alleen ik de beslissingen neem betreffende gezondheid, opvoeding, opleiding...enz. Maar dit terzijde.
Je schreef: gewoonlijk wordt de passage "de vader neemt de kosten op zich van een passende opleiding" NIET vermeld in een vonnis. Ik heb andere eot's gelezen en daar staat bijna altijd: "ALGEMENE REGEL VOOR DAGELIJKSE UITGAVEN
Elke ouder betaalt de kosten inzake huisvesting, levensonderhoud, voeding, toezicht, opvoeding, ontspanning, vrijetijdsbesteding, sportbeoefening en opleiding van #de kinderen /het kind, die betrekking hebben op de periode dat #de kinderen /het kind bij hem of haar #verblijven /verblijft". In mijn geval staat er dus "de vader (ik) i.p.v. elke ouder. Is het dit wat je bedoelt met de passage die meestal NIET vermeld wordt?
Dat die specifieke schoolkosten wel vermeld worden (stage, huur studentenkamer) heeft volgens de notaris te maken met het feit dat die 2 kosten er OOK bij horen, naast de gewone kosten, en vandaar dat ze tussen haakjes vermeld werden.
De advocaat die ik gesproken heb, was via de wetswinkel (half uur advies). Ik veronderstel dan toch wel dat zijn advies objectief was, aangezien ik geen client ben van hem, en hij daar ook helemaal niets van zei (mij willen verdedigen).
Grts