De huur is beëindigd op 30 juni 2014.
Maar aangezien het boekjaar van de VME van de residentie loopt van 1 sept. 2013 tot 31 aug. 2014 , zijn de kosten voor de huurder ( zoals overeengekomen in contract , bijv. verwarming, kosten gemene delen ) nog niet exact begroot voor de periode waarop ze betrekking hebben , namelijk van 1 sept. 2013 tot 30 juni 2014 voor betrokken huurder.
Ook dienen er voor de kosten die begroot zijn voor het boekjaar voorschotten betaald te worden, die gezien de financiële draagkracht van de huurder, in gemeen overleg gespreid zijn over het burgerlijk jaar 2014 ( omdat de A.V. van de VME de afrekening pas doet in december 2014 ).
Dus zijn er in principe nog 2 voorschotten te betalen , gebaseerd op de gebudgeteerde kosten . Voorschotten die uiteraard afgerekend worden tegenover de reële kosten . Te veel betaald wordt teruggestort, te weinig, dan dient de huurder bij te betalen .
Dus aangezien nog niet alle financiële kosten afgerekend zijn er er zeker met de reeds overgemaakte voorschotten niet voldoende zal zijn om de reële kosten te betalen ( mocht huurders de twee resterende voorschotten niet betalen ), lijkt het ons logisch dat ook de huurderswaarborg blijft staan ter garantie van deze financiële verplichtingen .
Ook de huurwet zegt hierover het volgende : "Bij het einde van de huurovereenkomst worden de waarborg en de interesten overgemaakt aan de huurder voor zover hij al zijn verplichtingen nakwam."
Dat is dus pas nadat we weten dat de twee resterende voorschotten nog betaald worden en er voldoende gestort is om de reële kosten te dekken . Dat wordt bekend bij de status die de A.V. van de VME in december 2014 zal opmaken .
Graag advies .
Roger