aftekening

mia15
Topic Starter

aftekening

#1 , 02 jul 2014 00:32

hoe kan je weten dat een nalatenschap is afgetekend of niet

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro

#2 , 02 jul 2014 00:53

Wat bedoel je met "afgetekend"?
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

mia15
Topic Starter

#3 , 02 jul 2014 02:36

is het niet zo dat je bij een erfenis moet akkoord gaan en uw handtekening plaatsen als je akkoord bent
dat alles geregeld is
bij welke instantie moet je dat doen

Reclame

giserke

#4 , 02 jul 2014 08:08

Bij mijn weten kun je enkel een erfenis weigeren. Daar moet je dan idd voor tekenen.
Ik heb nog niet moeten erven van een suikertante, maar ik vermoed wanneer je een erfenis krijgt zal je moeten tekenen dat je ze ontvangen hebt bij de notaris?
Maw je zal meten tekenen wanneer de persoon van wie je erft al het hoekje om is.
Laatst gewijzigd door giserke op 02 jul 2014 11:23, 1 keer totaal gewijzigd.

wanton

#5 , 02 jul 2014 08:44

Je kan een erfenis 'stilzwijgend' aanvaarden, zonder iets te tekenen. Van de ogenblik dat je iets opneemt , een voorwerp , geld of wat dan ook heb je de erfenis aanvaard , wat het resultaat uiteindelijk ook is.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

giserke

#6 , 02 jul 2014 11:24

Je kan een erfenis 'stilzwijgend' aanvaarden, zonder iets te tekenen. Van de ogenblik dat je iets opneemt , een voorwerp , geld of wat dan ook heb je de erfenis aanvaard , wat het resultaat uiteindelijk ook is.
Ik kan moeilijk geloven dat een notaris U niet zal laten tekenen voor ontvangst om zichzelf van zijn opdracht te kwijten.

roharro

#7 , 02 jul 2014 13:01

In feite moet men zich dit niet afvragen: de fiscus zet wel een dolk in de rug en geeft slechts een korte periode waarbinnen men "spontaan" aangifte moet doen van de erfenis.

Ik begrijp nog steeds niet wat men bedoelt met "aftekenen".

-ofwel ondertekent men de aangifte voor de succesierechten
-ofwel verwerpt men de erfenis
-ofwel voorwaardelijke aanvaarding met boedebeschrijving.

Ook blijven velen denken dat er bij een overlijden automatisch een notaris uit het niets verschijnt.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

wanton

#8 , 02 jul 2014 13:26

Ook blijven velen denken dat er bij een overlijden automatisch een notaris uit het niets verschijnt.

Inderdaad. En dan weten dat veel nalatenschappen afgehandeld worden zonder tussenkomst van een notaris!
Zelfs bij tussenkomst van een notaris , mag men de verdeling van de gelden zelf regelen.
Toet-anch-Amon

giserke

#9 , 02 jul 2014 14:22

Men hoeft idd geen beroep te doen op een notaris.
Maar bij een geschreven testament zeker wanneer er vastgoed in opgenomen is, lijkt me een notaris toch wel de meest aangewezen persoon om de transactie te begeleiden.

wanton

#10 , 02 jul 2014 19:07

Men moet wel naar een notaris voor de akte van erfopvolging en eventueel bij verkoop van het onroerend goed. Maar in se niet voor de aangifte en afhandeling van de nalatenschap.
Toet-anch-Amon

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”