Plaatsbeschrijving niet ondertekend, sleutels ontvangen

Turaki

Re: Plaatsbeschrijving niet ondertekend, sleutels ontvangen

#16 , 02 jul 2014 11:57

Ook in het AS kopie van de factuur van de expert vragen. Bezorgen ze u die niet, of bedraagt de totale prijs 400€, kan u de helft van het bedrag dat u betaald heeft terugeisen. Nog wel niet in uw brief de reden van de vraag opgeven, zodoende te vermijden dat er snel een factuur van 800€ wordt opgemaakt.
Waarschijnlijk is er een aparte factuur gemaakt voor huurder en verhuurder, dan gaat bovenstaande redenering niet op, enkel als de factuur volledig gemaakt is naar de verhuurder is inzage vanzelfsprekend.
Dan dient de immo te bewijzen dat zij hetzelfde bedrag vragen aan de verhuurder.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#17 , 02 jul 2014 12:13

De immo kan hiervoor gewoon repliceren dat zij dit bedrag inbrengen in de verhuurvergoeding. Wordt aanvaard.

Naar verluidt werd dit punt in de commissie justitie onder de aandacht gebracht en welke de mogelijkheden zijn om dit misbruik tegen te gaan.

AlcaTrazZ
Topic Starter

#18 , 02 jul 2014 12:59

Het is allemaal precies nog zo simpel niet :)
Allemaal toch bedankt voor de antwoorden, het helpt wel om een id te krijgen van waar ik aan toe ben!
Ik ga nu de plaatsbeschrijving aanpassen (opmerkingen noteren ed) en hopen dat ze het tekenen.. Tekenen ze het niet, dan wijs ik een deskundige aan via de vrederechter bijvoorbeeld. Dan moeten ze het wel aanvaarden.

Wel nog even een vraagje.. Ik heb tijd tot 1 maand na de start van mijn huurovereenkomst om een aanvraag bij de vrederechter in te dienen. En ik heb nu 14 dagen om mijn opmerkingen op de plaatsbeschrijving door te geven.
Wat gebeurd er, en wat kan ik beginnen als ik mijn opmerkingen morgen bijvoorbeeld doorstuur, en ze dit enkele weken laten aanslepen om antwoord te geven hierop? Dan kan mijn termijn van 1 maand er natuurlijk ook heeeeeel snel opzitten en kan ik misschien te laat zijn met mijn aanvraag naar de vrederechter.. Kan ik eisen dat ze mijn opmerkingen goedkeuren, afkeuren binnen een bepaalde termijn?

Reclame

KJ86

#19 , 02 jul 2014 13:06

Gewoon uw opmerkingen met een AS opsturen zodat ze een vaste datum hebben, als ze het laten aanslepen is de tegenpartij in fout, daar zal de vrederechter uiteraard rekening mee houden.

Turaki

#20 , 02 jul 2014 13:39

Het is voor u interessanter dat er geen tegenstelbare PB is, voor de verhuurder is enige huurschade dan veel moeilijker te bewijzen. Dus indien geen reactie op uw schrijven, geen tijd en moeite in steken.

j.demoor

#21 , 03 jul 2014 08:51

“Art.1730.§ 1. De partijen zijn verplicht een omstandige plaatsbeschrijving op te stellen, op tegenspraak en voor gezamenlijke rekening. Deze plaatsbeschrijving wordt opgesteld ofwel tijdens de periode dat de ruimtes onbewoond zijn, ofwel tijdens de eerste maand van bewoning. Hij wordt gevoegd bij de geschreven huurovereenkomst in de zin van artikel 1bis van boek III, titel VIII, hoofdstuk II, afdeling 2 en zal eveneens onderworpen zijn aan de registratie. Bereiken de partijen geen overeenstemming, dan wijst de vrederechter, bij wie de zaak aanhangig wordt gemaakt met een verzoekschrift ingediend voor het verstrijken van de termijn van één maand of van vijftien dagen naargelang van het geval, een deskundige aan die de plaatsbeschrijving opmaakt. Het vonnis is uitvoerbaar niettegenstaande verzet en is niet vatbaar voor hoger beroep...§ 3. De contractuele bepalingen welke in strijd zijn met de paragrafen 1 en 2 zijn nietig.”(Burgerlijk Wetboek).

‘dat we 14 dagen tijd hebben om opmerkingen te geven’ biedt u de mogelijkheid tot tegenspraak.,ook al waren beide partijen niet samen aanwezig in de huurwoning bij het opmaken van die plaatsbeschrijving.

De sanctie op de niet-tegensprekelijkheid van de plaatsbeschrijving is niet de nietigheid van de huurovereenkomst.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Huren”