Dubbel huurcontract??

debbelke
Topic Starter

Dubbel huurcontract??

#1 , 07 jul 2014 23:02

Beste

Mijn zus en haar vriend huren een appartement. Hiervoor werd er een huurcontract opgesteld dat inging op 01 januari 2013 voor een bepaalde duur van 1 jaar. Na dit jaar wou mijn zus en haar vriend nog niet vertrekken uit het appartement maar moesten zij wel een nieuw huurcontract tekenen. De huur werd dan ineens ook mee verhoogd en dit huurcontract zou dan ingaan van 01 januari 2014. We weten niet zeker of de huurcontracten geregistreerd zijn.

Verder word er per maand 50,00 € vaste onderhoudskosten voorzien in de huurprijs maar ontvangen ze toch jaarlijks een blad met nog een afrekening zonder facturen erbij. Het is een zelfgemaakt overzicht van de kosten en niemand heeft zicht op de werkelijke kosten.

Nu is mijn zus te weten gekomen dat er ook een negatief veiligheidsverslag werd afgeleverd door de brandweer in 2009 en dat er nog niks veranderd is want alle werkpunten die in het verslag staan moeten nog altijd uitgevoerd worden.

Nu was mijn zus naar het huursyndicaat geweest en daar had men haar verteld dat zij dit negatief verslag kon gebruiken om vervroegd uit het appartement te vertrekken maar pas als zij iets geschikt hadden gevonden. Hiervoor zou men dan de verhuurder in gebreke moeten stellen en het huursyndicaat wou deze brief wel opstellen maar vroeg hiervoor 50,00 € en was niet 100% zeker van de uitkomst.

Mijn vragen:

- Welk huurcontract is geldig?
=> als het 1ste huurcontract geldig is, kunnen we dan het verhoogde deel van de huurprijs terugvorderen met terugwerkende kracht?
- Mag er een afrekening volgen als er al elke maand vaste onderhoudskosten worden voorzien in de huurprijs?
- Kan zij het negatief brandweerverslag gebruiken om vroeger onder het huurcontract uit te komen zonder boete? En met boete ga ik ervanuit dat het 1ste huurcontract geldig is, want dit is dan na dit 1 jaar veranderd in een 3-6-9 contract veronderstel ik? En dan ga ik ervan uit dat het 2de huurcontract ongeldig is? Correct me if I'm wrong... :?
- En zo ja, kan er iemand dan een voorbeeldbrief aantonen die we kunnen gebruiken?

Een hele hoop vragen en ik heb ook de 2 huurcontracten, het negatief brandweerverslag en de afrekening van de vaste kosten zoals de verhuurder deze opmaakt. Ik weet alleen niet zo goed hoe ik hier bijlagen kan bijposten? :roll:

Iedere hulp is zeer welkom aangezien we in deze materie niet echt thuis zijn en het huursyndicaat betalen heeft mijn zus niet echt het geld voor.

Groeten

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro

#2 , 07 jul 2014 23:17

1) Het huidige.
2) Als die 50 EUR een provisie zijn kan dat.
3) Hangt ervan af wat er in dat verslag staat.
4) Wat voor contract er nu loopt weten we niet.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

debbelke
Topic Starter

#3 , 07 jul 2014 23:25

Beste Roharro

Alvast bedankt voor uw tijd en antwoord!

Dus het 2de contract is geldig. Is er een mogelijkheid om dit contract en het brandweerverslag als bijlage te posten?

Groeten

Reclame

Turaki

#4 , 08 jul 2014 08:30

1) Valt onder verlenging, en dus mag de prijs niet aangepast worden buiten indexatie (wet spreekt zelf over verlening als "opeenvolgende contracten"). Door te betalen kan echter gesteld worden dat u akkoord gegaan bent met de prijsverhoging, maar u kan altijd proberen deze terug te vorderen.
2) Wat staat er in het contract hierover? Als het gaat over een voorschot heeft u recht op een gedetailleerde afrekening, met daarbij bewijsstukken. Laat aan uw verhuurder weten dat u zal betalen zodra hij deze voorlegt. Gaat het over een forfait mag hij niets bij vragen.
3) Enkel als de woning hierdoor onbewoonbaar wordt, maar daarvoor moet u bij de gemeente zijn.

roharro

#5 , 08 jul 2014 13:15

1) inderdaad: huurverhoging mag indexatie niet overschrijden
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Terug naar “Huren”