huurder vertrekt voortijdig; wat met energiekosten?

octopus
Topic Starter

huurder vertrekt voortijdig; wat met energiekosten?

#1 , 11 jul 2014 17:41

een huurder zegt een 1-jarig huurcontract op. De einddatum = 31 augustus. Er is dus nog geen uitgaande plaatsbeschrijving geweest, en de sleutels zijn nog niet overhandigd; het huurcontract is nog lopende.
Blijkbaar heeft de huurder al de elektriciteit en abonnementen voor water-gas en elecr. levering opgezegd want ik krijg van de maatschappij voor energievoorziening de melding dat er geen contract meer is met een energieleverancier waardoor ze binnen 14 dagen de energietoevoer zullen afsluiten indien ik niets onderneem.
In het huurcontract staat dat "de abonnementen voor water-gas en electr. ten laste zijn van de huurder".
Kan de huurder zomaar zijn abonnementen opzeggen als hij nog steeds de woning huurt? Hij kan rustig verder energie verbruiken terwijl hij geen contract meer heeft met een energieleverancier, wat beteken dat ik de verbruikskosten zou moeten betalen.
Is de huurder verplicht zijn aansluiting voor energie te behouden tot op het einde van het huurcontract, of staat het hem vrij dit op eigen initiatief stop te zetten zonder de verhuurder hierin te kennen?

Hoe kan ik hierop het best reageren?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki

#2 , 11 jul 2014 18:28

Huurder is aansprakelijk hiervoor tot zijn contract afgelopen is. Nutsmaatschappijen stappen echter nogal makkelijk naar de eigenaar in zulke situaties omdat die altijd dezelfde blijft, en dit voor hen minder werkt betekent.

Om te beginnen dit laten weten aan uw huurder, en dat u alle kosten hiervan (zowel voor afsluiten als heropenen) op hem zal verhalen, en dat hij dus best zo snel mogelijk hiervoor de nodige actie onderneemt. En dat u samen met hem de meterstanden zal opnemen op 31 augustus (of op de datum dat u heeft afgesproken voor de uitgaande PB), en dat u pas vanaf die datum deze overneemt.

Daarnaast laten weten aan de maatschappij dat er momenteel nog een huurcontract lopende is, dat u dus geen stappen kan ondernemen, en dat ze best uw huurder (gegevens overmaken) contacteren hiervoor.

octopus
Topic Starter

#3 , 03 nov 2014 19:46

Energieleverancier IMEWO eist nu dat ik toch de kosten betaal; De huurder heeft nog steeds niet betaald en weigert ook nog het pand te verlaten.
Ik meldde imewo reeds dat het pand verhuurd is en ik niets kan doen, maar ze beweren dat ik verantwoordelijk blijf, ondanks het feit dat in het huurcontract staat dat de huurder voor de energie verantwoordelijk is.
Ze vragen opnieuw dat ik de geleverde energie betaal. (energie voor de periode dat het huurcontract nog liep)
Welke rechten heeft imewo nu tov mij?
moet ik betalen of kunnen ze me niets doen (buiten misschien de energietoevoer afsluiten bij de huurder?)
wat ik niet wil bereiken is dat ik nu weiger te betalen, maar dan uiteindelijk een deurwaarder krijg met nog een fikse toeslag erbovenop, die ik dan toch moet betalen.

Reclame

Terug naar “Huren”