werken voor een onrechstreekske klant van mijn werkgever

maffiow
Topic Starter

werken voor een onrechstreekske klant van mijn werkgever

#1 , 11 jul 2014 13:51

Beste,

momenteel ben ik tewerkgesteld door mijn werkgever bij een Retail-bedrijf.
Ik zit in de ICT Consultancy business als system engineer.
Echter is dit niet rechstreeks. Er zit tussen mijn werkgever en het bedrijf waar ik nu tewerk ben gesteld nog een consultancybedrijf tussen die samenwerkte met het bedrijf waar ik nu tewerk wordt gesteld.
Het bedrijf is echter geinteresseerd om mij in vaste dienst te nemen.
Mijn werkgever is hierachter gekomen en heeft mij op gesprek gevraagd.
Hij haalt hier aan dat dit in alle gevallen wettelijk niet mag en dat er contractbreuk ontstaat zo en dit een gigantische boete zou opleveren.
Zou iemand mij even de juridische aspecten van dit verhaal kunnen uitleggen.
Ik zou graag voor die firma beginnen werken omdat dit financieel veel voordeliger uitkomt in mijn situatie.
Kan mijn werkgever mij iets maken als dit gebeurd?
Zal de firma een boete krijgen van mijn werkgever of van de tussenpartij (het andere consultancybedrijf) of draai ik als werknemer hiervoor op dan ?

Alvast bedankt!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Roeland

#2 , 11 jul 2014 16:01

Staat er in jou arbeidsovereenkomst met je werkgever een niet-concurrentiebeding?

maffiow
Topic Starter

#3 , 11 jul 2014 17:16

Het enige wat er in het arbeidsreglement staat is hetvolgende:

Artikel 23

De werknemer moet, gedurende en na de uitvoering van de overeenkomst, zich onthouden van het
verspreiden of van het persoonlijk gebruik (direct of indirect) van uitvindingen, methoden,
klantenlijsten, bijzonderheden, fabrieks- of zakengeheimen van de onderneming.

De werknemer zal – behoudens akkoord van de werkgever – noch voor eigen rekening, noch voor
rekening van derden een andere beroepsactiviteit uitoefenen dan diegene die hij voor onderhavige
werkgever uitoefent.

Zowel gedurende als na het einde van de arbeidsrelaties zal de werknemer zich onthouden van
daden van oneerlijke concurrentie.

Reclame

Gebruiker21
Juridisch actief: Nee

#4 , 14 jul 2014 11:24

Ik vermoed dat in het contract tussen je werkgever en het bedrijf dat je in dienst wenst te nemen wel een clausule zal staan over wat er gebeurd als jij voor hen gaat werken. Waarschijnlijk zal je potentieel nieuwe wergever dan wel een boete moeten betalen. (Mogelijk jij ook, daar heb ik geen idee van)

Moest ik van jou zijn, ik zou eens afstemmen met het bedrijf dat je in dienst wil nemen, en met hen bespreken hoe zij het zien als je huidige werkgever tegen jou een proces aanspant en een schadevergoeding vraagt. Als je kan bedingen dat je nieuwe wergever er zich toe verbind om de schadevergoeding die je eventueel moet betalen, op zich te nemen en dit ook zo in een waterdicht contract wil zetten, kan je alsnog overwegen om te veranderen van werk.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

denlowie
Juridisch actief: Nee

#5 , 14 jul 2014 11:27

Art 65 van de wet op de arbeidsovereenkomsten

Art. 65.§ 1. Onder concurrentiebeding wordt verstaan het beding waarbij de werkman de verbintenis aangaat bij zijn vertrek uit de onderneming geen soortgelijke activiteiten uit te oefenen, hetzij door zelf een onderneming uit te baten, hetzij door in dienst te treden bij een concurrerende werkgever, waardoor hij de mogelijkheid heeft de onderneming, die hij heeft verlaten, nadeel te berokkenen door de kennis, die eigen is aan die onderneming en die hij op industrieel of op handelsgebied in die onderneming heeft verworven, voor zichzelf of ten voordele van een concurrerende onderneming aan te wenden.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

ongelukbelaagd

#6 , 14 jul 2014 12:02

Waar het schoentje het meeste past is dat je werkgever nu het contract met je klant zou verliezen terwijl het tussenbedrijf dan wel het contract krijgt.
Het is natuurlijk niet de bedoeling dat bedrijven zo hun klanten en/of personeel vast krijgen.

Terug naar “Andere”