inwonende zoon wil ouderlijk huis niet kopen/verkopen

Lilacx
Topic Starter

inwonende zoon wil ouderlijk huis niet kopen/verkopen

#1 , 17 jun 2014 09:54

Hallo,

Recent is mijn moeder overleden die over een eigen woning beschikt. Wij zijn met 2 personen als erfgenaam (2 zonen). Mijn broer woont al levenslang (gratis dwz zonder huurgeld of onderhoudsgeld) in het ouderlijke huis en heeft nu absolut geen intentie om de woning zelf te kopen of te verkopen., maar het goed gewoon verder te blijven bezetten.
Hij is werkloos en beschikt niet over de nodige financiële middelen om een hypothecair krediet te verkrijgen.
Nu weet de notaris ons te vertellen dat hij een bezettingsrecht heeft van maximum 5 jaar in onverdeeldheid. Pas daarna kan de onverdeeldheid gerechtelijk worden ontbonden.

Het kan nu toch niet de bedoeling en eerlijk zijn dat hij de komende 5 jaar het volledig genot van het onroerend goed heeft terwijl ik nog 5 jaar moet wachten om de woonst de verkopen en mijn erfdeel ervan te ontvangen. Ook met het risico gedurende deze periode om zelf als mede-eigenaar in onverdeeldheid mee op te draaien voor eventuele grote kosten aan het huis gezien het een vrij oude woning betreft.

Alvast bedankt voor jullie reactie.
Graag mij informeren wat mogelijk is in dergelijke situatie.

met vriendelijke groeten
D.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Juridisch actief: Nee

#2 , 17 jun 2014 10:22

Nu weet de notaris ons te vertellen dat hij een bezettingsrecht heeft van maximum 5 jaar in onverdeeldheid. Pas daarna kan de onverdeeldheid gerechtelijk worden ontbonden.
En op wat is dit gezegde van de notaris gebaseerd? Toch niet op de wet.

duma

#3 , 17 jun 2014 10:29

Inderdaad. Enkel bij vruchtgebruik kan niet (verplicht) uit de onverdeeldheid worden getreden.
Voor de rest kan niemand gedwongen worden om in onverdeeldheid te blijven.
Best onderling wel proberen overeen te komen, want een privé verkoop levert nog altijd meer op dan een openbare.

Reclame

bramdeleener

#4 , 15 jul 2014 10:54

Beste Duma

Enkel bij vruchtgebruik kan niet (verplicht) uit de onverdeeldheid worden getreden.

Ik begrijp dit niet zo goed. Kan hier aub wat extra uitleg gegeven worden ?

dank

Bram

Mariette

#5 , 15 jul 2014 11:16

Misschien heeft uw moeder een testament nagelaten waarin gestipuleerd wordt dat haar zoon in het ouderlijk huis mag blijven wonen?
Dan kan dit slechts voor max.5 jaar gelden.

roharro

#6 , 15 jul 2014 11:29

Misschien heeft uw moeder een testament nagelaten waarin gestipuleerd wordt dat haar zoon in het ouderlijk huis mag blijven wonen?
Dan kan dit slechts voor max.5 jaar gelden.
Ja er kan testamentair een recht van bewoning zijn verleend door de moeder.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Turaki

#7 , 15 jul 2014 11:33

Als er niets in het testament hierover staat, kan u een bezettingsvergoeding vragen (gelijk aan de helft van de huur die de woning zou opbrengen) voor de periode dat hij daar woont. Daarnaast kan u dan ook een openbare verkoop vorderen als hij niet mee wil verkopen.

roharro

#8 , 15 jul 2014 12:20

Bij nader inzien ben ik van mening dat hier het één en het ander verward wordt.

De wet laat dan toe dat de erfgenamen zich verbinden tijdelijk in onverdeeldheid te blijven: zij gaan dan een verbintenis aan tot onverdeeldheid.
Een dergelijke overeenkomst geldt slechts voor vijf jaar, maar kan ten alle tijde, voor een zelfde maximumduur, verlengd worden.

Dat is waarschijnlijk wat de notaris heeft gezegd maar verkeerd is begrepen door TS.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”