Hallo,
Recent is mijn moeder overleden die over een eigen woning beschikt. Wij zijn met 2 personen als erfgenaam (2 zonen). Mijn broer woont al levenslang (gratis dwz zonder huurgeld of onderhoudsgeld) in het ouderlijke huis en heeft nu absolut geen intentie om de woning zelf te kopen of te verkopen., maar het goed gewoon verder te blijven bezetten.
Hij is werkloos en beschikt niet over de nodige financiële middelen om een hypothecair krediet te verkrijgen.
Nu weet de notaris ons te vertellen dat hij een bezettingsrecht heeft van maximum 5 jaar in onverdeeldheid. Pas daarna kan de onverdeeldheid gerechtelijk worden ontbonden.
Het kan nu toch niet de bedoeling en eerlijk zijn dat hij de komende 5 jaar het volledig genot van het onroerend goed heeft terwijl ik nog 5 jaar moet wachten om de woonst de verkopen en mijn erfdeel ervan te ontvangen. Ook met het risico gedurende deze periode om zelf als mede-eigenaar in onverdeeldheid mee op te draaien voor eventuele grote kosten aan het huis gezien het een vrij oude woning betreft.
Alvast bedankt voor jullie reactie.
Graag mij informeren wat mogelijk is in dergelijke situatie.
met vriendelijke groeten
D.