verdeling erfenis

fearbane
Topic Starter

verdeling erfenis

#1 , 15 mar 2008 18:35

hoe is de verdeling van een erfenis van grootmoeder?

haar huis stond op de naam van haar man maar kwam op haar naam door zijn overlijden. Er zijn 2 dochters beiden getrouwd waarvan 1 mijn moeder overleden, mijn vader heeft geen contact meer met de schoonmoeder (die dreigt om te onterven voor zover mogelijk kan dit?)

tevens beweert mijn tante dat het huis al op onze naam staat en mijn grootmoeder het in vruchtgebruik heeft en ze geen idee heeft van de waarde van het huis. Kan dit aangezien ze medeeigenaar van dat huis is? en als ik nu al medeeigenaar ben van het huis waarom weet ik daar niets van of heb ik daar geen papieren van kan dit opgezocht worden?

dank bij voorbaat

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 15 mar 2008 19:02

Toen uw grootvader is overleden , heeft uw grootmoeder het vruchtgebruik geërfd van zijn nalatenschap. Voor een woning betekent dit oa. het levenslange recht om te bewonen. De blote eigendom daarentegen is overgegaan op de kinderen. Vermits uw moeder overleden is , hebben jij en uw broers/zussen de helft van de woning in blote eigendom. Uw tante heeft de andere helft. Met een blote eigendom kan je weinig doen : je ontvangt niets , je moet niets betalen. Toch niet van de gewone kosten. Een blote eigenaar moet wel instaan voor grote herstellingen vb. nieuw dak.
Wil je de juiste situatie kennen , begeef U naar de Registratie van uw gemeente , waar dit wordt bijgehouden.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

j.demoor

#3 , 17 mar 2008 10:28

Onderzoek vooraf wie van wat eigenaar is.

“Art.13. De ontvangers der registratie en erfenisrechten zijn gehouden aan iederen BELANGHEBBENDE, op zijn verzoek, tegen eene door den Minister van Financiën te bepalen vergelding, kennis te geven van de titels van eigendom der onroerende goederen gelegen in het gebied van hun kantoor...”(10 OKTOBER 1913. - Wet houdende wijzigingen in de hypotheekwet en in de wet op de gedwongen onteigeningen en regelende de herinrichting van de bewaring der hypotheken).

Als ‘belanghebbende’(=plaatsvervuller van uw moeder) kan u aan de ontvanger der registratie kopie vragen van de successieaangifte van uw grootvader.

Niet-belanghebbenden vragen kadastraal uittreksel aan op : >minfin.fgov > my MINFIN > Finform > identificatienr.434

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be .Klik voor WetBOEKEN in de balk achter ’Juridische aard’ op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts.

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”