Schenking/Handgift + uit onverdeeldheid treden

Tootz
Topic Starter

Schenking/Handgift + uit onverdeeldheid treden

#1 , 16 mar 2008 11:08

Hallo,

Twee jaar geleden is mijn grootmoeder overleden (ook mijn grootvader is reeds overleden). Mijn moeder heeft samen met haar 3 broers en zussen het ouderlijk huis geërfd. Begin dit jaar heb ik beslist dit te kopen samen met mijn vriend. Wij zijn niet gehuwd en wonen niet wettelijk samen. Mijn moeder wil haar erfdeel (=1/4) aan mij geven zodat ik nog maar 3/4 dien aan te kopen. Mijn vriend zal 1/4 aankopen en ik 2/4. Uiteindelijk zal hij dus 1/4 bezitten en ik 3/4.

1. Wat is het goedkoopst: een schenking of een handgift van het erfdeel van mijn moeder aan mij?
2. Kan ik na de schenking of handgift uit de onverdeelheid treden met mijn tantes en nonkels aan 1% registratierechten?

Alvast bedankt voor de respons!

Groetjes
Tootz

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wolf2

#2 , 16 mar 2008 12:56

Een handgift is ONMOGELIJK voor een huis.

U moet dus de vergelijking maken tussen een verkoop en een onroerende schenking (daarvoor moet U de belastingschijven naast elkaar leggen).

2. Kan ik na de schenking of handgift uit de onverdeelheid treden met mijn tantes en nonkels aan 1% registratierechten?

Ik dacht het niet, omdat U geen deel uitmaakte van de oorspronkelijke onverdeeldheid. Uw moeder zou het wel kunnen.

j.demoor

#3 , 17 mar 2008 10:31

“Art.109.Het recht wordt op 1 pct. vastgesteld voor:...2° de afstanden onder bezwarende titel, onder medeëigenaars, van onverdeelde delen in onroerende goederen...”(Wetboek Registratierechten 30 november 1939).

Verwerf EERST uw moeders 1/4 en koop DAARNA,hoe gering het tijdsverschil ook zij,de 2/4 van uw ooms en tantes.Op die laatste koop,in uw hoedanigheid van medeeigenaar,bedraagt het registratierecht 1 pct.

Ga volledigheidshalve naar http://www.fisconet.fgov.be/

Reclame

Tootz
Topic Starter

#4 , 17 mar 2008 16:01

Alvast heel erg bedankt voor de reactie!

Bijkomend heb ik nog een vraag. Mijn moeder heeft beslist om 1/4 te schenken waarna ik mijn 3 tantes en nonkels kan uitkopen voor de resterende 3/4. Vervolgens zal ik dan 1/4 aan mijn vriend verkopen.

1. Kan ik 2/4 kopen (aan 1% reg.rechten) en tegelijkertijd mijn vriend 1/4 (aan 10% reg. rechten) om uit die onverdeeldheid te geraken en dit in 1 akte? Of moet ik eerst de resterende 3/4 kopen aan 1% registratierechten in een akte en daarna verkopen aan mijn vriend tegen 10% registratierechten in een andere akte?

groetjes
Tootz

wolf2

#5 , 17 mar 2008 21:44

Volgens mij kunt U NIET kopen aan 1%, omdat uw titel verschilt van die van de andere mede-eigenaars.

Zie

http://www.fisconet.fgov.be/nl/vakcursu ... -I-5-6.pdf

bvb. nr. 406.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”