Vruchtgebruik schenken?

Stinus691
Topic Starter

Vruchtgebruik schenken?

#1 , 17 jul 2014 14:43

Hoi, ik ben een man van 45, en heb 6 jaar geleden een appartement gekocht dat alleen op mijn naam staat, ik ben vader van 2 dochters van 17 en 14, geboren tijdens mijn huwelijk, en ben nu 11 jaar gescheiden.

Ik heb steeds in dit appartement gewoond en recent is mijn nieuwe vriendin bij mij komen wonen. Mijn vraag is nu, of ik op een of andere manier kan realiseren dat ik mijn vriendin de zekerheid kan geven dat ze levenslang in het appartement kan blijven wonen mocht ik komen te sterven?

Ik het bv mogelijk om het toekomstige vruchtgebruik te schenken, of zijn er andere mogelijkheden, en wat zijn de gevolgen en de financiele consequenties?

Bedankt voor jullie reacties;

Stinus

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 17 jul 2014 14:58

Indien jullie wettelijk gaan samenwonen , erft uw vriendin automatisch het vruchtgebruik op de gezinswoning. Zij betaalt bovendien geen successieereechten. Uw kinderen erven de blote eigendom. Uw vriendin kan levenslang blijven wonen en niemand kan daar iets aan veranderen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Stinus691
Topic Starter

#3 , 17 jul 2014 15:22

en wat bij niet-wettelijk samen wonen?

Reclame

wanton

#4 , 17 jul 2014 18:31

Bij feitelijke samenwoonst is er geen enkele wettelijke regeling. U moet dan zelf initiatief nemen en via een testament haar het vruchtgebruik schenken.
Toet-anch-Amon

Stinus691
Topic Starter

#5 , 17 jul 2014 18:43

kan dit enkel via testament? hierop moeten dan wel successierechten betaald worden veronderstel ik.

is het bv ook mogelijk om het toekomstige vruchtgebruik nu reeds te schenken?

roharro

#6 , 17 jul 2014 18:57

Dat kan maar dan moeten er wel schenkingsrechten op worden betaald.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Stinus691
Topic Starter

#7 , 17 jul 2014 19:11

en hoeveel zouden deze bedragen?

roharro

#8 , 17 jul 2014 19:35

Hangt af van de waarde van de geschonken woning.

Voor een woning van 250 000 EUR moet u in totaal rekenen op 162 000 EUR aan rechten en kosten.
Wettelijk samenwonen is dus veel goedkoper!
Laatst gewijzigd door roharro op 17 jul 2014 19:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

wanton

#9 , 17 jul 2014 19:40

Als u vruchtgebruik via testament toekent , moeten er geen successierechten betaald worden mits 3 jaar samenwoonst. Nu reeds het VG schenken kost idd geld en is af te raden. U kan niet meer die zaak ongedaan maken. Wat houdt u tegen om wettelijk samen te gaan wonen?
Toet-anch-Amon

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”