Opzeg appartement - Wederbeleggingsvergoeding

jeromedc_
Topic Starter

Opzeg appartement - Wederbeleggingsvergoeding

#1 , 16 jul 2014 23:16

Hallo,

Ik huur een appartement in Antwerpen en zou deze graag willen opzeggen. Heb hiervoor een aangetekend brief geschreven en zal de komende 3 maanden de huur nog betalen. Echter, nu vraagt de verhuurder een wederbeleggingsvergoeding van 3 maanden extra op de 3 maanden opzegtermijn. Dit had ik uiteraard niet zien aankomen.

Ik kreeg volgende mail van de vertegenwoordiger van de eigenaar (van buitenlandse afkomst):

"Volgens contract werd de huur afgesloten voor de duur van een jaar, met aanvang van 01 maart 2013 tot 28 februari 2014. Van geen van beide kanten is er binnen de gestelde termijn een tijdig betekende opzeg gedaan en wordt de huurovereenkomst geacht te zijn aangegaan voor de duur van negen jaar. Vervroegde opzeg kan dan pas gebeuren na een vooropzeg per aangetekend schrijven en de betaling van minstens drie maanden huur, plus de betaling van een forfaitare vergoeding van drie maanden huur (als wederbeleggingsvergoeding)."

Kan dit zomaar? Indien neen, welke stappen (al dan niet juridisch) kan ik ondernemen om af te zien van deze wederbeleggingsvergoeding?

Vriendelijke groeten,
Jérôme

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki

#2 , 16 jul 2014 23:20

Neen, aangezien u vertrekt in het 2e jaar is de vergoeding maximaal 2 maand. Deze zal u wel moeten betalen, tenzij het contract niet geregistreerd is. Dit kan u eenvoudig nakijken op het lokale registratiekantoor.

j.demoor

#3 , 18 jul 2014 09:08

“Art.12.Behalve als zij er anders over beschikken, zijn de bepalingen van deze afdeling van dwingend recht.”(20 februari 1991 Woninghuurwet).
Dit houdt in dat elk beding in uw huurovereenkomst dat in strijd is met dit dwingend recht ook nietig is.

“Art.3...§5.De huurder kan de huurovereenkomst op ieder tijdstip beëindigen met inachtneming van een opzeggingstermijn van drie maanden. Indien de huurder de huurovereenkomst evenwel beëindigt tijdens de eerste driejarige periode, heeft de verhuurder recht op een vergoeding. Die vergoeding is gelijk aan drie maanden, twee maanden of één maand huur naargelang de huurovereenkomst een einde neemt gedurende het eerste, het tweede of het derde jaar. Zolang het huurcontract niet geregistreerd is na de termijn van twee maanden bedoeld in artikel 32, 5°, van het Wetboek der registratie-, hypotheek- en griffierechten, zijn zowel de in het eerste lid bedoelde opzeggingstermijn als de in het tweede lid bedoelde vergoeding niet van toepassing...”(Woninghuurwet).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

Terug naar “Huren”