Beste,
Ik heb een vraagje omtrent de kilometervergoeding voor woon-werk-verkeer.
Als ik het goed begrijp, ga ik impliciet akkoord met een forfaitaire berekening van kosten als ik geen enkele kost invul. Aan de andere kant kan ik een kilometervergoeding claimen, maar dan vervalt het forfait. (Tot zo ver logisch.)
Ik maak voor woon-werk-verplaatsingen en voor privé-verplaatsingen gebruik van een wagen op naam van de werkgever. Daarbij hoort een tankkaart. Ook de facturen voor onderhoud en dergelijke worden door de werkgever betaald. Ik heb dus effectief geen kosten aan de wagen of aan mijn gemaakte kilometers. (Tot zover logisch.)
Nu heb ik me laten vertellen dat ik deze onbestaande kosten toch aan een forfaitair bedrag van 0.15 EUR/km kan aftrekken. (Klinkt me niet zo logisch; onbestaande kosten aftrekken?)
Drie vragen:
1) klopt het dat ik de kilometervergoeding kan claimen?
2) als ik de kilometervergoeding claim, mag ik dan ook nog steeds vak 254 "bijdrage in de reiskosten (ander vervoermiddel)" invullen aan 380 EUR?
3) Ik woon 79km van mijn werkgever (=158km/dag). Ik heb in 2013 211 dagen gewerkt, waarvan één dag per week thuis, dus in totaal 169 dagen * 158km/dag * 0.15 EUR/km = 4005.3 EUR kilometervergoeding. Is het voordelig om deze te claimen i.p.v. het forfait?
Met vriendelijke groet,
Confuzzled