Waarborg vakantie-appartement

Paul Huurder
Topic Starter

Waarborg vakantie-appartement

#1 , 20 jul 2014 07:22

Geachte heren,

Ik verhuur een vakantie-appartement. Ik heb vorige week huurders gehad voor een week.
Ze hebben echter verschillende regels niet gerespecteerd:
1 – Er is gerookt op het appartement, hetgeen ten strengste verboden is.
2 – Huurders parkeerder hun wagen in de garage, zonder iets aan mij te vragen, terwijl ik mijn garage helemaal niet verhuur.
3 – Het uitchecken is vastgesteld om 10 uur, maar huurders verbleven om dat uur nog steeds op het appartement. Pas tegen 11 uur waren zij klaar om te vertrekken.
De waarborg die ze gestort hebben bedraagt 400 euro. Daar dienen nog de energiekosten (15 euro) en de eindopkuis (40 euro) afgehouden te worden. Door al hun overtredingen acht ik echter het zeer opportuun om het volledige bedrag in te houden. Wat is uw opinie hierover?
Vriendelijke groeten,

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sloeberken

#2 , 20 jul 2014 10:07

De zaak is, hoe ga je dit bewijzen dat je door dit 345€ schade hebt geleden. Zou het redelijk houden.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Paul Huurder
Topic Starter

#3 , 20 jul 2014 11:05

En wat versta je onder redelijk?

Ik ben eens gaan zoeken naar prijzen. Een gelijkaardig appartement MET garage betaal je hier in Knokke 200 euro meer per week.
De "prijs" van het roken? Tja, de gordijnen zijn allemaal naar de droogkuis. Heb de zetels moeten reinigen met "Febreze". De volgende huurders konden er ook niet "op tijd in". Check-in is om 14u. Maar door die zaken konden ze pas om 18 u op het appartement (en ze zitten nog eens zonder gordijnen).
Vriendelijke groeten,

Reclame

mava105
Juridisch actief: Nee

#4 , 20 jul 2014 11:18

Ik denk dat je dan beter helemaal niet meer verhuurd. Denk niet dat je roken in een gehuurd appartement kan verbieden. En hoe kon die huurder in uw garage? Heb jij de sleutel mee afgegeven of is het een sleutel voor appartement en garage. dan dringend een andere cilinder steken.
Volgende maal een boeteclausule in huurovereenkomst vermelden per uur dat ze te laat vertrekken.
Als huurders hun HWB niet terug krijgen en ze stappen naar de vrederechter zal je waarschijnlijk wel aan het kortste eind trekken.

Paul Huurder
Topic Starter

#5 , 20 jul 2014 11:23

De sleutel van garage en voordeur is dezelfde.

Roken in vakantie-verhuur is op héél veel plaatsen verboden.
Vriendelijke groeten,

Paul Huurder
Topic Starter

#6 , 20 jul 2014 11:27

De garage mag niet gebruikt worden door huurders omdat die gemeenschappelijk is met de onderbuur.
Daarom dat ik die niet mee verhuur.

Wat vinden jullie dan redelijk, in dit geval?
Vriendelijke groeten,

sloeberken

#7 , 20 jul 2014 11:37

Roken in vakantie-verhuur is op héél veel plaatsen verboden.
Dit is een clausule die niet te bewijzen is, of je moet het bijna voor en na de huur laten vaststellen door een deurwaarder.

sloeberken

#8 , 20 jul 2014 11:43

En wat versta je onder redelijk?

Ik ben eens gaan zoeken naar prijzen. Een gelijkaardig appartement MET garage betaal je hier in Knokke 200 euro meer per week.
De "prijs" van het roken? Tja, de gordijnen zijn allemaal naar de droogkuis. Heb de zetels moeten reinigen met "Febreze". De volgende huurders konden er ook niet "op tijd in". Check-in is om 14u. Maar door die zaken konden ze pas om 18 u op het appartement (en ze zitten nog eens zonder gordijnen).
Dat is het risico van verhuren. Wat je afhoud van de waarborg moet je kunnen bewijzen, droogkuis van gordijnen zal beschouwd worden dat het in de huur en de kosten zit.

sloeberken

#9 , 20 jul 2014 11:48

De garage mag niet gebruikt worden door huurders omdat die gemeenschappelijk is met de onderbuur.
Daarom dat ik die niet mee verhuur.

Wat vinden jullie dan redelijk, in dit geval?
Dit had je moeten laten vaststellen door de politie, zodat je een bewijs hebt en zeker andere sleutel. Trouwens dit heeft niets met de huurwaarborg te maken, omdat het iets is buiten het huurcontract.

Paul Huurder
Topic Starter

#10 , 20 jul 2014 12:24

Concreet: hoeveel zouden jullie afhouden? Sowieso 40 (gewone opkuis) en 15 (energiekosten).
Vriendelijke groeten,

mava105

#11 , 20 jul 2014 12:36

Inderdaad enkel die 2 zaken. Zorg voor volgende maal ervoor beter voorbereidt te zijn. Als je op die weg verder gaat als verhuurder hou je er garantie een hartinfarct aan over.

sloeberken

#12 , 20 jul 2014 12:45

Inderdaad enkel die 2 zaken. Zorg voor volgende maal ervoor beter voorbereidt te zijn. Als je op die weg verder gaat als verhuurder hou je er garantie een hartinfarct aan over.
Dit is ook mijn mening, of je moet in onderling overleg tot een vergelijk komen.

Franciscus

#13 , 20 jul 2014 12:51

Bezetting ten bede voor de garage.
Indien u daar getuigen voor hebt die bereid zijn dat op papier te zetten voor vrederechter.
Niet naleven contract en extra kosten wegens niet naleven contract bij afsluiten.
Net hetzelfde u zal dat moeten bewijzen door eigen vaststellingen en getuigen.
Maar alles is niet tegensprekelijk.

Persoonlijk zou ik de ex -huurders in gebreke stellen door AS en gewone brief.
Kosten die kunnen bewezen worden
Garage
extra kosten gordijnen en werk
Min waarde voor nieuwe huurders.

Mochten ze niet akkoord gaan ...dan kunnen zij en u altijd naar de vrederechter gaan.
Belangrijk element was u of uw vertegenwoordiger aanwezig bij einde contract en worden die opmerkingen daar al gemaakt.

sloeberken

#14 , 20 jul 2014 13:23

Getuigen worden niet aanvaard in het vredegerecht, enkel van politie, deurwaarder of expert. Mijn mening is dat verhuurder, als het tot vredegerecht komt er weinig zal kunnen uithalen.
Een AS kan je steeds sturen, en zien hoe huurder reageert misschien kan in zijn antwoord zaken staan die u kan gebruiken. In elk geval zou ik het snel doen en niet laten aanslepen.

Franciscus

#15 , 20 jul 2014 13:26

Vredegerecht is een burgerlijke rechtbank.
In principe kan en mag politie niet optreden in burgerlijke gedingen.
Politie heeft een machtiging nodig van parket op te getuigen voor een burgerlijke rechtbank.
Getuigen kunnen dus zeker en vast in een burgerlijk geding.

Eens lezen
http://www.google.be/url?sa=t&rct=j&q=& ... 8958,d.bGQ" onclick="window.open(this.href);return false;
en niet te vergeten
http://elfri.be/rechtsleer/burgerlijk-bewjsrecht-apr" onclick="window.open(this.href);return false;
Laatst gewijzigd door Franciscus op 20 jul 2014 15:11, 1 keer totaal gewijzigd.

Terug naar “Huren”