melding huurders aan de syndicus

An Darcy
Topic Starter

melding huurders aan de syndicus

#1 , 13 jul 2014 11:48

Geachte lezers,

In ons gebouw geeft geen enkele verhuurder aan de syndicus aan wie zijn huurder is en met hoeveel ze in het appartement wonen.

Het heeft zo zijn reden: de gemeente verbied aan meer dan 1 student een appartement in een residentieel gebouw te verhuren.
De eigenaars verhuren inderdaad aan een enkele student maar om het stedelijk reglement te omzeilen onderverhuurt die enige student, met voorafgaand akkoord van de eigenaar, aan nog een of twee "collegae" studenten die "onder de radar" blijven: niemand weet wie en met hoeveel ze zijn, en zeker de syndicus niet.

Mijn vraag is:
kan men de eigenaars/verhuurders verplichten hun huurders aan de syndicus te melden?
En wat kan men doen als ze de wet omzeilen?

Met dank bij voorbaat,
An Darcy

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
artemis

#2 , 13 jul 2014 13:17

Een eigenaar verhuurder weet niet altijd wie in zijn eigendom woont. Bv ik verhuur aan persoon X van wie ik de identiteit ken en na een tijd komt de partner erbij wonen. Dat is het volste recht van de huurder.

Zijn de studenten daar gedomicilieerd of niet?

roharro
Juridisch actief: Ja

#3 , 13 jul 2014 13:25

Ik denk niet dat er een wet is die verbiedt aan bv. twee studenten om samen een huurcontract af te sluiten.
Als dat geen discriminatie is!
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Reclame

j.demoor

#4 , 15 jul 2014 10:58

“Art.577-10,§4...Elk lid van de algemene vergadering van mede-eigenaars is verplicht persoonlijke rechten die hij aan derden op zijn privatieve kavel zou hebben toegestaan, onverwijld ter kennis te brengen van de syndicus.”(Burgerlijk Wetboek).

Dit geldt m.i. ook voor de persoonlijke rechten die dit lid aan derden op zijn privatieve kavel indirect zou hebben toegestaan door onderhuur.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

LeenW

#5 , 15 jul 2014 11:08

Een eigenaar verhuurder weet niet altijd wie in zijn eigendom woont. Bv ik verhuur aan persoon X van wie ik de identiteit ken en na een tijd komt de partner erbij wonen. Dat is het volste recht van de huurder.
Dat lijkt me straf. Stel dat er ineens 50 Chinezen gaan wonen, het is toch de verhuurder die dan problemen gaat krijgen?

An Darcy
Topic Starter

#6 , 15 jul 2014 21:56

Vriendelijk bedankt j.demoor voor uw advies.
Het probleem is dat de eigenaar-verhuurders blijven er hun voeten aan vegen.
De syndicus heeft op de AV gezegd dat er géén zo'n plicht bestaat...
Dus, de hamvraag is hoe kan men de verhuurders verplichten hun huurders aan de syndicus te melden?
Dan zal tenminste onze waterfactuur eerlijker verdeeld kunnen worden (per kop, bvb)
An Darcy

mava105
Juridisch actief: Nee

#7 , 16 jul 2014 08:03

Staat dit vermeld in de basisakte? Ik heb 2 aktes waar expliciet in vermeld staat dat eigenaars de identiteit van de huurders en aantal moeten mededelen, en syndicus moeten op de hoogte houden bij iedere wijziging.
Deze verplichting werd dan tevens nog eens herhaald in het reglement van inwendige orde, dat ik ook aan iedere huurder laat lezen en ondertekenen. Het maakt trouwens integraal deel uit van mijn huurovereenkomst, evenals een kopie van de basisakte. Huurders moeten zo wel een 30 tal blz ondertekenen, maar veilig is veilig..

artemis

#8 , 16 jul 2014 22:06

@An Darcy
De huurder kennen zegt niets over het aantal bewoners. De huurder is diegene die het contract getekend heeft en dan kunnen er nog zijn partner en kinderen zijn bv.

@mava
Ik wil je best geloven indien dit contractueel gevraagd kan worden, maar hoe dwing je dat af? Een huurder van jou die een kind (bij) krijgt moet dat dus melden? Hoe gaan die dingen in de praktijk? Partner komt erbij wonen en na een half jaar of een jaar is die weer weg. Melden jouw huurders dat allemaal?
En dan heb ik het nog niet eens over niet-gedomicilieerde bewoners... En die verbruiken ook water.

Theorie is een ding en praktijk iets anders.
Als je wil weten wie in je woning domicilie heeft kan je dat opvragen bij Bevolking.
Met onze kleinschalige verhuurervaring zijn wij al voor verrassingen komen te staan wat domicilies betreft.... Wordt hier nu gecheckt na wisseling van huurder.

En neen LeenW het gaat niet over 50 Chinezen

mava105

#9 , 17 jul 2014 09:05

[quote="artemis, maar hoe dwing je dat af? Een huurder van jou die een kind (bij) krijgt moet dat dus melden? Hoe gaan die dingen in de praktijk? Partner komt erbij wonen en na een half jaar of een jaar is die weer weg. Melden jouw huurders dat allemaal?
[/quote]
Allemaal een kwestie van de relatie tussen verhuurder en huurder.
Heb tot nu toe nog GEEN ENKELE huurder gehad waar ik hiermee problemen heb gehad, en er zijn nu toch al enige baby geboren onder mijn dak. (verhuurd dak dan)
Gezien ik praktisch 80 % van het kleine onderhoud zelf doe, hebben huurders regelmatig contact met mij, en als je ze dan niet te lang laat wachten, ook uw werkuren aanpast, en af en toe eens iets beters plaatst dan wat er stond, is iedereen tevreden. :) :)

Franciscus

#10 , 20 jul 2014 23:17

ALS dat studio's zijn is de bewoning beperkt aantal M² per persoon dus 3 studenten in een studio van 20m².
Ik mag er niet aan denken wat de gevolgen zijn bij bv een brand. Noch voor de eigenaar noch voor de (onder)verhuurder.
Los van wat de gemeente zou/zal doen....
Zo'n eigenaar heeft een naam een huisjesmelker.

Terug naar “Huren”